En temps difícils de negociació política apareixen els laberints més inesperats per salvar la pròpia pell i especialment, ser el partit més demòcrata al costat del poble.
Després
de renunciar al dret a decidir recolzat pel PSC en l’anterior legislatura al
costat del 80% dels catalans, el seu secretari Miquel Iceta proposa un tripijoc
per arreglar el conflicte Espanya-Catalunya. En primer lloc, una reforma
constitucional federalista, com propugnen els seus germans del PSOE. Però, si
aquest full de ruta amb el concurs imprescindible dels populars (dos terços de
la Cambra) fracassés, proposa el pla B: un referèndum català a la canadenca
fonamentat en la llei de la claredat, és a dir, la vinculació dels resultats a
una pregunta pactada sense dilacions. Senyor Iceta, els dos projectes tufegen a
trampa i a una sortida tardana de penediment, tot i saber que el PP té
urticària a tal reforma. La unilateralitat (DUI-RUI) i el radicalisme que
atribueix als independentistes no admeten subterfugis, malgrat la gosadia. És la
solució límit quan es nega la compartida i negociada o una
alternativa digna a la desconnexió, que no s’evitarà a cops de tribunal. Vox populi, és la definitiva, sigui
secessió o pactisme. La reforma del
sistema autonòmic que conjugui la sobirania nacional intocable i la igualtat
entre tots els espanyols és l’engany del cercle quadrat. Oferir als catalans
una aprovació referendària del sistema financer estatal i millores constitucionals
comunes a costa del mateixos de sempre amb 40 milions de votants espanyols contra
7 milions de catalans seria la més pura ingenuïtat de les urnes. La proposta
d’igualtat que es reclama i la singularitat són termes contradictoris. Si
Andalusia o Castella sense llengua i cultura mil·lenàries pròpies i diferents
com Catalunya, Euskadi i Galícia pretenen la mateixa peculiaritat, com es
posaran d’acord? On està la plurinacionalitat pràctica i la ordinalitat en el
finançament? La simetria o dependència regional és l’error de base en economia,
història i drets. El fracàs autonòmic no pot servir de model en una
nomenclatura federal espanyola quan els inventors socialistes del mot no saben
definir-la ni respondre a dues qüestions de primària: quants estats federals tindria Espanya i quins serien? Aquesta reforma és una entelèquia per falta de rigor
basada en uns principis caducats i la manca de quòrum per convocar-la. Per al
PP la transició vigent és l’oxigen del partit, intocable en la seva essència. No
volen ni imaginar-se el mínim retoc de la sagrada unitat sobiranista.
El
pla B, com a revenja de la negativa reformista seria el comodí del PSC per continuar
en el mapa polític català. Per què es
refugien en el referèndum canadenc i no l’escocès? El primer pot jugar amb les
majories absolutes mínimes (del 55% als dos terços, fins i tot) per tenir rang
de validesa i com a justificant contra la divisió social. L’escocès es conforma
amb el 50% més un vot. El senyor Iceta vol proves democràtiques garantides o li
agrada posar els catalans contra les cordes per sepultar el secessionisme? És el
propi poble –via Parlament- qui marcarà les regles del joc. Si el Brexit (52%) ha
disgustat alguns britànics que pretenen fer un nou referèndum a mida dels
perdedors, el CATexit –si es dóna el cas- serà congruent a les verdes i a les
madures. Un referèndum vinculant i pactat no seria un segon 9-N. Per què tanta
resistència o por i paradoxalment exigeixen reformar la Constitució a mida? De
fer-se, que sigui en tot el que calgui, sense simulacres. Senyor Iceta, no
disfressi el llop d’ovella que la ciutadania catalana porta tres segles
aguantant les envestides espanyolistes, més radicals que la unilateralitat a
que es veu evocada per salvar la pròpia pell. Cap solució serà fàcil, menys
encara si l’imperi de la llei del sistema actual s’imposa a la llei de la
claredat i la democràcia, que el nostre protagonista s’esmerça en salvaguardar.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 11/7/2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada