La regeneració de l'escola abarca els àmbits personals, materials, organitzatius i didàctics, dintre i fora del recinte. Si els deures escolars són una externalitació de l'activitat de l'aula, fins a quin punt tenen caràcter obligatori? D'aquí la polèmica entre detractors i partridaris dels deures extraescolars.
Ha
tornat a revifar amb aires desafiants un debat tan antic com la polèmica
conciliació dels horaris laborals amb la vida familiar fent vaga de deures escolars. Si la jornada de l’estudiant, amb tots els
matisos diferencials de l’edat, és comparable a la de l’adult, perquè s’ha
d’endur treballs a casa per a l’endemà o el cap de setmana? Els pares
detractors d’una tradició històrica, són millors educadors dels seus fills o
detesten haver-hi de posar el coll per complir amb els requeriments de
l’escola? O per contra, són uns recursos que enforteixen més la relació col·legi-família?
És evident que hi tenen molt a dir com a part implicada, sempre que no
interfereixin en les directrius pedagògiques de la Conselleria i l’ideari propi
del centre. Tan evident, igualment, que el professorat no vincularà mai uns
deures extraescolars, imposats o lliures, als continguts nous propis de l’aula.
Sempre s’han considerat un complement o reforç de matèries explicades. D’aquí
ve la discussió d´una obligatorietat arbitrària fins l’exigència i reclam de l’abolició
dràstica. Recordo les controvèrsies en molts claustres de professors i els
equilibris per redistribuir els deures de casa per àrees (dues cada dia, com a
màxim) per no ser abusius. Menys encara per al cap de setmana.
Les
Ampes i associacions reivindicatives d’una escola “sense deures per a casa” estan en el mateix dret que els pares
satisfets amb el classisme de l’escola “pro
deures”. Qui en vulgui que en faci. Liberalisme total. Aquí comença el
conflicte i les divergències. Discriminació en un mateix centre o classe, per
raons de capacitat i voluntarietat individual, cultural o familiar? Probablement,
qui més necessita d’un repàs diari és qui més s’hi resisteix. Mai són
avaluables per norma. Milloren el rendiment personal i són un recolzament que
agilitza el ritme de l’assignatura, generalment. D’on prové, doncs, el rebuig?
Si els deures dels fills són considerats un càstig per als pares que els han
d’ajudar fer o controlar que els acabin no tenen la funció benèfica que
pretenen. Seran contraproduents i maleïts per uns i altres. Han de ser un
al·licient per a l’aprenentatge, que flueixin agradosament entre els tres
components: escola, família i alumne-fill. Això no treu d’altres alternatives més
originals que al·leguen com a contrapartida: organitzar les compres setmanals,
fer cuina familiar, programar una sortida o viatge, compartir consultes per
internet. Són noves dimensions de formació fantàstiques que fomenten hàbits
socials fora de la rutina memorística i conceptual de l’academicisme. Les dues
vies són mitjans que estimulen uns mateixos objectius amb continguts
polivalents per motivar la creativitat, promoure l’esforç personal i la
responsabilitat dels propis actes. Justificar l’abolició dels deures perquè el
nen tingui més temps per jugar contradiu la tesi que a l’escola s’ha d’aprendre
jugant. Quan i com inculcarem progressivament que el saber no és innat en el
ser humà (ningú neix ensenyat) i que es requereix dedicació i voluntat? Que la
competitivitat del mercat laboral és ferotge i cal estar preparats? L’atur
juvenil esparverant no és justificatiu. Cada estudiant té un poder intuïtiu i
de retenció desiguals, com l’agilitat mental i el potencial artístic. Les
facultats es poden exercitar de moltes maneres, menys amb la passivitat. Uns
deures escolars estimulants, diversificats i dosificats no poden ser perjudicials.
Davant del dubte, respectant totes les opinions socials i dels tècnics en
educació, el tema podria sotmetre’s a un referèndum democràtic –tant de moda-,
globalment o per escoles: Deures, Sí o
No? El gremi educatiu no vol ni pot carregar amb una culpabilitat
immerescuda com si fossin els ogres o espantalls dels drets de la jovenalla. Tot el contrari. És mereixedor de
tot l’agraïment social per la seva aportació professional en una tasca extra.
Seria més còmode alliberar-se’n que fer-se còmplice i col·laborador. Gràcies,
mestres.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 15/11/2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada