El joc polític de dos contra un sembla poc
ètic quan la democràcia queda aparcada. PP i PSOE potser aconseguiran barrar el
9N, però mai la decisió electoral dels catalans.
“L’independentisme català és el camí cap al fracàs de Catalunya i contra
la unitat d’Espanya”, una afirmació política per demostrar. Un estudi
seriós de la banca suïssa avala el contrari. “El sistema autonòmic vigent està esgotat i és ruïnós”, una realitat
compartida que crida ser reformada. Dues vies erràtiques que només tenen sortida
airosa amb el sistema federal d’estats. Un fantasma polític verbal que cap
dirigent socialista català ni espanyol ha sabut explicar. Quin és aquest mapa
confederal d’insomni que sobreposat a les 17 autonomies actuals convertiria
Espanya en un país regenerat? Si entenem per “estat”, segons el concepte i la
realitat europea, un territori autònom amb recursos propis, en quants estats comptaria
Espanya a més de Catalunya, País Basc i el Llevant espanyol? Quan veurem un
esbós del projecte federalista? Hem d’esperar la desaparició de la majoria absoluta
del PP per manipular la Constitució? Segons Pedro Sáchez és urgent unir
esforços per superar els mals d’Espanya que són: “la desigualdad, la crisis económica, la falta de trabajo, el trabajo
precario, la corrupción y la decadencia institucional”. Què entén per
“desigualtat”? Que els catalans, a costa de més retallades socials bàsiques, continuïn
aportant 8.500 milions anuals a Andalusia i Extremadura? Això és igualtat? La
pobresa d’un territori no s’arregla amb la solidaritat veïnal sistemàtica
sinó amb la reestructuració integral del
país. Els estats federals o lands alemanys més rics aporten el 3% del PIB, no
el 6% o més com Catalunya. No poden existir autonomies irreals, només de nom.
Constituir-se en estat confederat suposa tenir la capacitat econòmica per
assumir totes les despeses pròpies i les generals o comunes. Cap regió d’Espanya
va aflorar rica. L’esforç persistent dels seus habitants amb la integració de
nouvinguts i el repartiment equitatiu o injust de terres i béns han creat les
diferències productives entre pobles i províncies. L’anivellament es farà
factible amb la simplificació d’estructures parlamentàries i administratives
inútils, no a cops de subvencions europees i nacionals. Refer institucions
comporta revisar molts racons de corrupció i d’economies submergides per emergir
de la crisi, tancant així una transició política esgotada. Els drets històrics
i els sentiments regionals han d’anar acompanyats del poder adquisitiu i
econòmic dels autòctons per ser un estat federal o independent competitiu.
El PP i el PSOE no
admeten que la independència de Catalunya sigui una solució d’un mal cròmic per
falta d’alternatives espanyoles millors. Al PP li satisfà el model autonòmic on
s’hi troba ben instal·lat. El socialisme reivindicatiu no sap com ni què fer
per trencar un motllo hispànic que va construir. El seu destí federalista està
a les beceroles. El pla de “unir
esfuerzos” sona com la música celestial de “ley y diálogo”. Davant de dos
fronts immobilistes els catalans no poden dessagnar-se més temps amb la bona fe
d’una legalitat escrita adversa. Des del 2010 aquesta ciutadania ha dit prou,
majoritàriament. La desigualtat dels donants solidaris pesa més que la dels
receptors satisfets amb el cafè per a tothom.
El portaveu dels
populars, Alfons Alonso, recorda una vegada més, que paralitzaran la consulta
malgrat la legalitat catalana. La seva democràcia no pertany a l’univers
europeu? Li reconeix a Artur Mas i li sap greu que actuï legalment. Si el 9N no
arriba a bon port, s’equivoca dient-li que no sabrà què fer. El destí està en
mans d’un poble, no d’un president, que decidirà en unes eleccions
plebiscitàries fora de l’abast judicials
de l’Estat per poder-les recórrer. Final de trajecte de la cursa d’obstacles
d’Espanya contra Catalunya.
Ramon Mas Sanglas –
Sta. Eugènia de Berga, 9/8/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada