Coneixem la mecànica electoral autonòmica per repartir-se l'arc parlamentari, però,¿com expressar el desig d'independència o no en la papereta si els programes de cada partit no tenen caràcter plebiscitari jurídicament?
Com
es farà el recompte de les paperetes el 27-S per saber si la majoria d'electors
opten o no per un nou Estat Català? Si no són plebiscitàries jurídicament amb
un Sí/No a la independència, les candidatures participants estan cridades a
repartir-se l'arc parlamentari habitual
sense més diferències. Si la majoria popular es decantés pel sobiranisme tampoc
esdevindrien plebiscitàries de facto sense un programa explícit de secessió
guanyador. El galimaties de tot plegat, la dispersió de llistes i la falta
d'una llei exprés que els mateixos competidors polítics han estat incapaços
d'acordar en 37 anys de democràcia. És l’única autonomia sense reciclatge
electoral. Paradoxalment, es lluita per un Estat propi i no han elaborat l'eina
jurídica bàsica i més adient -al seu abast- per aconseguir-ho. Anirem a les
urnes el 27-S sota els auspicis de la llei electoral espanyola de la transició.
L'egocentrisme partidista en cada graner intocable de vots territorials ha
pogut més que l'interès unitari reclamat pel país. ¿Amb quina honradesa i
honorabilitat política faran campanya d'una Catalunya nova i unida quan ells
mateixos la presenten fraccionada per conservar les cadires parlamentàries?
Compaginar un Parlament autonòmic i la votació expressa d'una nació independent
o no, amb un sistema electoral clàssic, tindrà escassa validesa al món sense un
referèndum explícit posterior, fins ara prohibitiu. Sabem que uns hipotètics
canvis constitucionals més permissius al dret a decidir amb un govern nacional
més flexible, els catalans passaran pel sedàs dels espanyols per aprovar la
reforma. El suspens a tota segregació està garantit. L'última oportunitat
-palesa per Artur Mas en més d'una ocasió- és el 27-S amb llista
independentista i unificada de país i la ratificació posterior de la
constitució catalana, en un supòsit victoriós. La desfeta del dret a decidir
del 9N i la deriva amb la fragmentació de candidatures electorals han esmicolat
el cavall troià que els catalans tenien en el bell mig del regne d’Espanya ,
irreductible per la mateixa Constitució actual. El pecat d’orgull partidista i
la manca de voluntat política pel consens intern - els mateixos errors que
Catalunya acusa Espanya- seran els responsables d'un èxit minse o del fracàs
del 27-S. Tan difícil és admetre i esmenar els mateixos equívocs que fàcilment visibles en els altres? Falla la pròpia convicció de
servei i la feblesa democràtica per no saber escoltar el poble amb fets.
Abans
d'anar a votar hem de conèixer el valor del nostre vot i com es computarà:
només per configurar l'hemicicle dels 135 diputats o per decidir la secessió.
No es pot jugar amb les intencionalitats polítiques desconegudes, interessades,
versàtils o polivalents i el dret sagrat de cada vot ciutadà envers un futur
decisiu. Han de mullar-se tots a temps, polítics sobiranistes i espanyolistes,
perquè els indecisos no tinguin cap refugi. S'han de poder comptabilitzar vots
i escons. El sistema democràtic es basa en les majories de vots, no de llistes
més votades. Un vot una persona en cada racó geogràfic. La fórmula ha de
compatibilitzar els dos recomptes en funció de la circumscripció regional
vigent per formar el Parlament, i el nombre de vots favorables i contraris a la
independència. Hi ha models europeus. El mal repartiment demogràfic no és
excusa per barrejar-hi interessos de partit. La transparència del mètode emprat
no pot crear frustracions ni ombres de dubte en els resultats. ¿Fins quan els
catalans no disposarem de la mecànica electoral per interpretar adequadament
els programes de cada coalició a falta d'un full de ruta únic, clar i compromès
per votar en consciència?
Ramon
Mas Sanglas - Sta. Eugènia de Berga, 17/4/2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada