El futur govern d'Espanya no troba l'encaix entre els aspirants a la Moncloa. La pedra angular és el seu conflicte català que no volen treure del camí mitjançant un referèndum acordat i vinculant.
És
la panacea i frontera del desenllaç del procés entre el continuisme espanyol innovat -no apedaçat- i la república d’un Estat català.
Amb permís oficial d’Espanya o per lliure (DUI)? És la gran incògnita que
impedeix formar el mosaic d’un govern post 20-D: el seu conflicte català. Els
termes metafòrics o realistes de rupturisme, desconnexió, secessionisme,
independència unilateral i segregació territorial grinyolen a l´oïda dels
unionistes i dels suposats pactistes. Els intents de saber-se escoltar per
cortesia entre partits i líders han estat nuls durant tres anys. La confrontació
té dos murs infranquejables: la intransigència de la unitat espanyola sota l’imperi
de la llei constitucional i la igualtat entre tots els espanyols, a excepció dels
bascos i navarresos. La butxaca o concert econòmic és el llenguatge més
primitiu d’entesa. Per què no s’exporta aquest model a les regions que el
vulguin assumir, com a comú denominador d’eficiència? Massa tard per a molts
catalans traïts o maltractats?
La
reforma de reformes passa per donar veu al poble i obrir la portalada de
l’autodeterminació. El vassallatge constitucional com a condicionant no deixarà
desplegar les ales democràtiques mai. Un exemple de país inestable i convuls,
és la incapacitat per formar govern. Cap jugada aritmètica encaixa o xoca per
la ideologia i el full de ruta. Les fitxes del bàndol espanyolista – blanques o
negres- estan sobre el tauler dels tribunals,
refugi de la covardia política. Són presoners de la pròpia gàbia legislativa, que
no volen obrir, aferrats a la cadira exprés de 35 anys. Esgotats tots els
laberints imaginables de consens, només queda el temut, maquiavèl·lic i horripilant recurs de les urnes, sinònim de
rendició a la democràcia real amb segones eleccions nacionals i el referèndum
català, pedra angular del desencontre. O entrem en la dimensió democràtica
europea o ens arrenglarem amb el Taiwan xinès, a les antípodes del Regne Unit
respecte d’Escòcia. L’obligació de tot servidor públic, liberal o conservador,
republicà o monàrquic, independentista o unionista és escoltar i acatar les
reivindicacions, il·lustrar objectivament dels pros i contres de continuar
plegats o negociar la separació
amigablement. Prou d’opacitats, amenaces i falses perspectives regeneradores,
incoherents i vagues. Tan legal i noble és pregonar el SÍ d’una República
catalana com el NO a la secessió, amb unes regles de joc nítides: 50% més un
vot per al guanyador. El pes de les urnes no ha de recaure pensant únicament en
els sentiments històrics, ideològics, cruels o agredolços del passat –tots legítims-
sinó en les generacions que heretaran les conseqüències. Si el resultat exigeix
noves estructures d’Estat s’hauran d’esborrar molts arquetips irrenunciables del
centralisme com la hisenda única, recaptadora i repartidora. Mantenir l’eix
dels serveis comuns –capitalitat, exèrcit, reialesa discutible, ambaixades i Cambra
congressual, no significa menystenir altres competències legislatives i
executives regionals amb total independència. El preu de no marxar suposa,
també, molts costos i sacrificis per als unionistes. Hauran de compartir
patrons de pluralitat parlamentària, diferents del tarannà autonòmic actual
sotmès a la subsidiarietat. Prou de càstigs a la productivitat retallant
inversions meritòries. Asimetria econòmica no és sinònim de desigualtat entre
ciutadans, sinó de justícia, sense excloure el concepte de solidaritat limitada
i justificada. Aquest canvi de xip, imprescindible per convèncer els catalans
decidits a la desconnexió, imposaria canvis institucionals, estructurals, nou
modus vivendi i una filosofia política més propera. En definitiva, una segona
transició amb la instauració del món europeu actualitzat dins de casa. Hi ha
voluntat política espanyola per guanyar el NO a l’independentisme en un
referèndum vinculant mitjançant un reformisme de soca-rel sense enganys? Estarà
prou preparat el poble votant per decidir el rumb definitiu quan arribi el dia
D? El conflicte no morirà amb la negativa permanent. Amb la mateixa legitimitat
de no voler pactar s’imposaria un referèndum unilateral en últim terme.
Els
impulsors d’una República, tindran l’àrdua tasca de convèncer l’empresariat que
una independència convinguda no divideix la societat ni minva els poders
econòmics. Els farà més lliures i plurals –potser complementaris- en dos mercats
veïns. Ara tenen el vent poc favorable al canvi, perquè l’estament polític
conservador ha plantejat la segregació com un sectarisme i terror, a esquena de
les urnes. Aquí rau la por d’Espanya i
la negació a donar la veu al poble. És sectarista qui imposa i nega el diàleg.
Si el referèndum esdevé una realitat formal i acordada la majoria d’emprenedors
apostaran per un nou Estat català
europeu, consolidat i de progrés.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 20/1/2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada