L'operació
diàleg amb Catalunya a l'estil Madrid va fallar en la conferència de
presidents autonòmics. Puigdemont va complir la paraula de no anar-hi.
Es perdé poca cosa:la foto. El tracte bilateral entre dos interlocutors
requereix més que simples formes, exigeix parlar de tot.
La sisena conferència de
presidents autonòmics -després de 5 anys d’oblit- va ser un formulisme
protocol·lari una vegada més, llevat dels retrets mutus i la creació d'una
comissió d'estudi sense calendari ni terminis. Si es resumeix en mantenir el
mateix edifici autonòmic del segle passat desplaçant simplement envans
interiors sense tocar cap paret mestre, els presidents català i basc no van
perdre’s cap esdeveniment històric. Només la foto. La mateixa del 1978 amb
personatges diferents. El mateix escenari amb interessos uniformistes
semblants. La immobilitat és la especialitat del bipartidisme espanyol, la
poltrona del seguidisme. La gran excepcionalitat d’aleshores fou el concert
basc arrencat de les files militars post franquistes amb la pressió etarra. Res
de drets històrics dels “furs basco-navarresos”. Ara, Catalunya vol marcar
territori exigint un tracte bilateral, és a dir, res de dependències colonialistes al regne d’Espanya. Res de supeditació fiscal impositiva com en
temps immemorials dels feus castellans o dels regnes taifes. La radialitat
viària de la capital de l’Estat no justifica cap vassallatge perifèric, econòmic
ni fiscal. El privilegi constitucional de rebre la solidaritat d’uns no
pressuposa el càstig del emprenedors a pagar eternament. L’
invent del PER sureny de Felipe González per mitigar la plaga migratòria de la
regió fou un fre a la necessitat reformista del camp andalús en mans d’uns pocs
terratinents. Fou la gran singularitat andalusa negativa a canvi del vot
comprat cada quatre anys. El “graner socialista andalús” té un cost fa dècades.
Un segon pecat original de desigualtat nacional després del mal cafè autonòmic
de la transició. On estan els impulsors del federalisme europeu i nord-americà
com a substitut d’un autonomisme espanyol exhaurit?
L’harmonització fiscal no
s’assoleix amb el transvasament interregional sistemàtic de diners o inversions
de conveniència sinó amb la reestructuració interna fins el ple rendiment dels
propis recursos humans i materials. Els estats federats i confederals són
autònoms per definició, gairebé al cent per cent. Els lands alemanys rics no
aporten més del 3,5% del seu PIB als més pobres, no el 8% que Catalunya traspassa
sense cap retorn. La tendència progressista i natural de tota autonomia ha de
ser la bilateralitat amb l’Estat, no la dependència pidolaire i subvencionada.
Les aportacions regionals per sufragar les despeses del funcionariat estatal
tampoc poden interferir en la fiscalitat centralitzadora de Madrid rebaixant
impostos per atraure i deslocalitzar empreses amb l’anomenat “dumping fiscal”. La peculiaritat d´una nació o regió rau en la seva independència
econòmica sense perjudicar el veïnatge, per una banda, i en el desplegament
absolut de tots els seus drets laborals, socials, jurídics i de seguretat, per
una altra. Això no es cap competència deslleial. És un estímul excel·lent per a
l’emprenedoria. L’exemple més patent, el País Basc i Navarra. El pacte fiscal o
concert econòmic amb l’Estat central és el millor apropament al model federal.
Per què tantes reticències a estendre’l arreu del país? El litigi
Espanya-Catalunya hauria acabat fiscalment amb una reforma tributària: la
regionalització o descentralització recaptatòria. La igualtat o simetria
d’ingressos, inversions i despeses és utòpica, perquè el nivell de vida i la
renda per càpita és desigual en cada província. La singularitat s’ha
d’implantar com una característica de la diversitat hispànica. No ha de ser
causa d’enfrontament sinó d’enriquiment, dintre d’un marc de màxims i
mínims, lluny del sotmetiment constitucional a l’uniformisme estructural. Però,
malauradament, els gens del nacionalisme espanyol no són fàcilment mutables per
naturalesa. S’ha comprovat en els darrers comicis electorals. Les crítiques
populars més ferotges contra el PP no li resten vots. Preferim la seguretat
d’allò conegut, malgrat que repel·lent, abans que el repte del mínim risc. Ens
agafem a un clau ardent abans que llançar-nos al buit per por a caure en una
piscina buida o només mig plena. Aquesta gran incògnita aplicada al referèndum,
si arriba el cas, serà la incertesa més preocupant dels seu resultat final. Els
desitjos no sempre esdevenen fets. L’esperança també es perd, malgrat l’adagi
que diu ser l’última cosa. Catalunya fa anys que espera i demana canvis que no
arribem. La nova era catalana anunciada per Puigdemont està en mans dels seus
ciutadans, no dels governants encallats en el fangueig polític català, espanyol
i europeu. El poder de les urnes solament és efectiu quan el votant veu la
transparència i té garanties del seu full de ruta. La corrupció generalitzada
–ni mencionada en la reunió dels presidents-és el major enemic de la confiança que
els mateixos actors es resisteixen acceptar. D’aquí el gran descrèdit d’uns
valors polítics ficticis perquè estan venent fum i no solucions.
Ramon Mas Sanglas – Sta. Eugènia
de Berga, 20/1/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada