La moguda política de fi d'any ha posat sobre el tauler nacional un encreuament de joc encaminat a l'escac i mat difícil d'aturar. El rei de la jugada, com sempre, el capitalisme. La resistència democràtica plantarà cara. Malauradament, la unitat té uns límits i una feblesa.
És
el triangle del poder, la política i l’economia. Tres angles tancats a la ingerència
d’un nou estat que truca la porta pel descontentament del tracte que rep. Serà
l’eix central que regirà l’ordre del dia del proper congrés del PP (febrer 2017)
per dogmatitzar la negativa del referèndum
català i tota singularitat de reforma autonòmica. La
igualtat espanyola mantindrà inviolable el nucli constitucional amb més cafè
per a tots. En definitiva, la dreta implantarà una segona part de la transició
del 78 emparada en la unitat nacional sense fissures. Les promeses de diàleg semblen
haver tocat fi abans de començar. La ridiculesa dels tribunals fets a mida
impossibilita refer ponts entre Catalunya i Espanya. Tots els discursos
presidencials del cap d’any contraposats i les actuacions judicials programades
apunten cap a un any políticament bel·licós. La mà estesa de la cimera 23-D amb
una hipotètica solidesa dels participants serà foc d’encenalls sense la
resposta de l’adversari: una oferta
concreta de pacte sense excloure el referèndum. Aquest mur granític,
l’agafador del govern central per rebatre la bilateralitat i posposar tota
trobada serà la causa de la trencadissa i el xoc final sense la mediació internacional.
El desafiament jurídic llei-democràcia aplicat al temps, espai i àmbits
diferents no trobarà fàcilment un denominador convergent. La guerra dialèctica
únicament revertirà en fets consumats mitjançant una sentència
sobrevinguda de fora, no nacional. Quan i com? Fins que els interessos
econòmics europeus no perillin a causa del deute bilionari espanyol, Europa es
mantindrà al marge. Si Catalunya –principal contribuent del deute pel seu PIB-
guanyés un referèndum, malgrat que unilateral, es desentendria legítimament del
dèficit espanyol. Aleshores sí, la
resposta de la CE seria fulminant a favor de la democràcia del poble i de la
reforma legislativa espanyola per acordar un pacte bilateral a tots els efectes
d’incumbència europea. El capitalisme s’imposa sempre a la política, als
governs i a les lleis. El llenguatge dels valors dineraris és infal·lible i
universal.
Quina
és la filosofia de la igualtat entre tots els espanyols? Els vasos comunicants
de l’economia interterritorial en virtut d’una simetria que és irreal. És la
raó de ser de la mal anomenada quota solidària autonòmica, pecat original dels
desajustaments. Una solidaritat forçosa per llei no és voluntària. L’art. 2 de
la Constitució va consagrar aquesta paritat amb un error magistral: el concert econòmic
basc-navarrès. Només aporta una quota mínima d’excedents revisable cada any. La
igualtat ja no existeix des de la concepció o aquests ciutadans del nord no són
espanyols. Altrament, el poder adquisitiu
regional és diferent com la renda per càpita. La asimetria econòmica,
per tant, s’imposa per imparcialitat malgrat la presidenta andalusa exigeixi el
mateix tracte en la seva comunitat, segona receptora de la solidaritat nacional
després d’Extremadura. Per què Madrid insisteix tant en els diners del FLA que
transfereix a Catalunya i mai magnifica o quantifica públicament els milions
que recapta dels catalans? La guerra de les balances fiscals s’apaga en un no
res quan sorgeix. Posar sobre la taula la transparència econòmica de cada regió és la primera
exigència en democràcia. El conflicte financer no és exclusiu de Catalunya. El
disseny autonòmic ha mort per la seva inoperància.
L’independentisme
català no ha nascut d’un caprici autonòmic. Deixant de banda les
reivindicacions històriques de dècades i segles, ara, Catalunya està en
situació d’emergència. A més de l’Estatut del 2005 vilment trinxat, la deixadesa
i l’incompliment de l’Estat respecte les inversions que pertocaven cada any han
portat la ciutadania a la rebel·lió social. Quina contrapartida estatal pot
parar el moviment secessionista? Això seria diàleg efectiu, no verbal. Són dues
rutes ben diferents que únicament el poble català pot avaluar, no tots els
espanyols. Cada regió és sobirana de la seva part en virtut del poder
legislatiu i parlamentari propis. Per què els partits unionistes catalans i
nacionals es resisteixen i silencien l’oferta d’un pacte? Per la gran por a una
sedició dels espanyols o a perdre el referèndum? Senzillament, perquè la
immobilisme és l’arma més còmoda per al partidisme arrelat al poder des del
franquisme. És la tàctica de l’estruç fent veure que tot va bé fins aconseguir
l’avorriment dels lluitadors. Que no esperin una auto oferta de mínims dels
indecisos. On està l’alternativa socialista del federalisme de regions o
estats? Què n’és d’una Espanya nació de
nacions o plurinacional? Catalunya
ha dit prou a l’estancament i empobriment. Està decidida a mullar-se amb tota
la informació rigorosa dels pros i contres
abans d’anar a les urnes referendàries o unes eleccions plebiscitàries.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 3/1/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada