Creure i confiar en l'equitat d'una sola justícia hauria de ser la normalitat. Però, el ciutadà no és cec i té criteris propis sobre els judicis que afecten els drets socials. Les sentències són prou ajustades i imparacials?
Un miratge és un fenomen òptic de refracció de la llum com
un fals mirall que desvirtua la realitat. Una similitud aplicable a la
justícia. Sense cap intencionalitat expressa de falsejar els professionals del
món judicial poden veure’s temptats a dictaminar sentències esbiaixades sobre
la culpabilitat del presumpte malfactor. Ras i clar, que la justícia no sigui
igual per a tothom apart del tripijoc de l’indult. La riuada d’opinions arran
del cas Noós destaca dos fets rellevants: la proximitat dels acusats a la
reialesa i les penes condemnatòries dispars. Els greuges comparatius són
inevitables. Es podria comprovar visitant presons del país i fer un estudi
casuístic de cada reclús. El dret té moltes excepcionalitats i la xarxa
judicial és complexa. Fiscals, jutges i advocats saben interaccionar amb
mestratge i mà esquerra. Quan hi intervenen factors mediàtics, fàctics i
polítics per afegidura la justícia deixa de ser cega, és a dir, neutral. Vull
cenyir-me al delicte de la usurpació o subtracció de diners i béns públics sota
el denominador de robatori o fur. Han canviat les conductes morals i les normes
ètiques? Quan s’explicaven els 10 Manaments en la catequesi, qui pecava contra
el setè –no robaràs- i se’n penedia, per obtenir el perdó havia de
restituir íntegrament la quantia robada directament o per mediació. Cert que la
religió no és el codi penal. Tampoc, crec, s’hi oposi, i menys l’espanyol d’arrels
cristianes. Estem en època de judicis de corrupció política molt diversa (Noós,
Gürtel, Púnica, Bankia, Taula, Pretòria, Eres andalusos, etc) per malversació
de cabdals públics, fraus, falsificacions, suborns. Sempre sobre l’eix
monetari. Conegudes algunes resolucions condemnatòries la presó ha estat el
primer destí. On està la prèvia devolució dels milers de milions furtats a
l’erari de tots els ciutadans? La privació de llibertat és humiliant i
dolorosa, però, suportable amb l’esperança de continuar vivint de la bicoca aconseguida
un cop superats els anys d’engarjolament. Per bona conducta
sempre es redueixen. Permutar restitució pecuniària per privació de llibertat
és tergiversar els valors. Els centres penitenciaris actuals no són cap
Alcatraz. Disposen d’ instal·lacions còmodes, piscina, gimnàs, biblioteca per
fer una carrera fins i tot. Si hisenda no perdona al petit defraudador que és
perseguit amb recàrrecs (20%), per què el gran defraudador del fisc amb fortunes
arreu del món se’n por lliurar? La presó ha de ser la segona alternativa si no
torna tot el capital sostret més interessos, en efectiu o en patrimoni
equivalent. L’empresonament directe ipso
facto té sentit per als assassins, homicides, narcotraficants, delictes de
violació i violència. Són perills públics i socials. Per a un lladre el càstig
més punyent és haver de sobreviure en pitjors condicions que tenia abans. L’estigma
de l’internament forçós és un mal menor que el temps esborra amb el consol “que me quiten lo bailado” i les arques
plenes. La justícia de la restitució es deu a la societat i al contribuent que
ha estat víctima d’un frau col·lectiu. A més, la reclusió penal té elevats
costos de manteniment a càrrec del mateix ciutadà robat. Genèricament,” l’imperi de la llei” com a càstig és
un eufemisme desafortunat. L’imperi com a domini o com a submissió és una
esclavitud. La llei ens ha de fer lliures si l’autor que la redacta i l'aprova
per majoria és el poble. La llei de la justícia és justa per redundància quan s’aplica per igual sense distinció de
rang social, raça, creença i sexe. “L’
esposa tonta” que ignora les maniobres
econòmiques i familiars del seu marit ja no existeix. Encara menys amb carrera
universitària. On estan les feministes de la igualtat social en treball i
salari? Davant la justícia no és equitativa la immunitat de presó perquè hagi
de cuidar la família. Millor no trepitjar-la, però, sí, retornar fins l’últim euro i deixar de viure
luxosament del botí que el marit reclús i sacrificat li deixa de per vida. Això
són miratges injustificables de la justícia espanyola. No cal afegir-hi
l’adjectiu “polititzada”, cada dia
més evident. Un tema de gran calatge que fa més difícil la imparcialitat dels
tribunals i la fiscalia. El codi penal tipifica els casos flagrants de mort amb
la presó i una indemnització als afectats. Però, en malversacions públiques i
sostraccions de quantitats esfereïdores es donen circumstàncies dubtoses que
fan malpensar sobre la vara de mesurar única. Hi ha atenuants i agreujants que
creen casuística específica fora dels cànons preestablerts i la jurisprudència
actual. D’aquí que l’equanimitat del jutge no és absoluta sense pressuposar mala
fe per principi.
Ramon Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 21/2/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada