L'assetjament
polític de Madrid contra Catalunya ja permet dir-ho tot entre
mandataris. Queda molta pólvora per a la traca final que serà sonada. El
detonant està en mans del poble, malgrat els dolgui a molts governants.
L’eterna submissió catalana
a Espanya no és cap solució. Tampoc la insubmissió a les regles del joc constitucional
intocable, repliquen. Punt i final al diàleg? El divorci no pactat és
unilateral i legítim. Convertir en fi un instrument democràtic és pretendre un
cercle quadrat alhora. Les constitucions nacionals es fan per servir el ciutadà
en funció del temps i les necessitats canviants, no per esclavitzar-lo.
La guerra
catalano-castellana és originàriament ideològica sobre l’esperit colonitzador
històric. Aquesta croada continuista es va escriure en el finançament autonòmic
desastrós del 1978 amb el segell de la solidaritat abusiva sobre Catalunya.
Sense eradicar el domini centralista, el dret a una igualtat mental i fiscal
dins la pell del brau hispànic sempre serà una quimera. El canvi se’n diu dret
democràtic a decidir, què vol ser cada poble i quina Carta Magna li convé més,
compartida o segregada. Aquesta és la pluralitat real i no l’Espanya política que
“a Catalunya li va molt bé amb Espanya, i
a Espanya, amb Catalunya" (Rajoy). Per confirmar aquesta asseveració
gratuïta i frívola cal un referèndum. Prou d’eufemismes i proclames cíniques. President,
sigui clar: Espanya sense Catalunya (16.000 milions/any d’aportació) no tindria
recursos per pagar el dèficit europeu i les autonomies deficitàries. ¿Per què,
doncs, tanta obsessió malaltissa per
segrestar el dret a decidir la independència o un regionalisme reformat i
efectiu?
Les províncies
receptores contradiuen el terme “mapa autonòmic”. La asimetria econòmica és la seva salvació i servitud assistida.
L’única alternativa vàlida a la independència catalana és una Espanya de
territoris simètrics amb eficiència exportadora i productiva. Diguem-ne estats
federals o autonòmics amb competències plenes. El concepte solidaritat (màxim
d’un 3% del PIB regional) tindria sentit per sostenir serveis comuns estatals,
no el 50% d’autonomies que haurien d’aglutinar-se en set o vuit per ser
sostenibles i no disset.
Un nou estat no és
qüestió de mides, sinó de qualitat de vida i autosuficiència. “Si els països petits no pinten res a Europa”
(Rajoy), en al·lusió al fracàs d’una Catalunya independent, ¿per què Espanya
enveja els estats nòrdics? Nacions amb població menor o similar a la catalana:
Lituània i Estònia (3 milions d’habitants), Finlàndia, Dinamarca i Noruega (5 i
mig), Àustria, Suïssa i Suècia (entre 8 i 9 milions). No els dol pagar molts
impostos a canvi de magnífiques prestacions públiques i simetria fiscal
interregional. Són realitats, no somnis. L’Espanya dels polítics ha fracassat
sotmetent Catalunya. ¿El dret a decidir del poble català pensa seguir pel camí
pidolaire? Si aparegués un paisatge estructural espanyol engrescador i uns
governants intel·ligents, Espanya rescataria vots catalans que han decidit
canviar d’aires. La pregunta, ¿és egoisme marxar per ser millors?, té una
resposta convincent: ¿és just anar a pitjor més anys per mantenir conciutadans improductius?
No és un procés conjuntural o un caprici català. És el final d’un projecte
espanyol exhaurit i caduc, que es renova per a tots o una part prendrà la
iniciativa envers un nou rumb sense retorn.
Ramon Mas Sanglas –
8/6/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada