A la simplicitat de les urnes s'hi ha afegit la complexitat partidista per impedir una inauguració parlamentària normalitzada. És el teló que amaga un escenari històric enrarit fa anys. Sense portes obertes no es renova l'aire contaminat.
Tenim
empantanegada l'àgora catalana del diàleg polític, el Parlament, i per extensió
tota projecció autonomista i de progrés amb derivades estatals. El 21D, carrers
i places de Catalunya esdevingueren un fòrum en forma de vot de manera
excepcional i anormal, però, vinculant i democràtica. Per què tantes traves
legalistes i de partit per aplicar uns resultats que el poble, amo i senyor de
la democràcia, ha imposat per majoria? Sense el respecte mutu als electes i
electors el 155 és una burla de les urnes i de l’estat de dret autonòmic
segrestat. Sense llibertat d’expressió, d’acció i amb ostatges continuarà la
anormalitat en tres fronts: el polític,
judicial i econòmic. Els dos primers han tancat hermèticament la unilateralitat
d’una DUI estèril. El preu de la desobediència és la presó i l’acatament
constitucional amb cos i ànima, única clau de sortida encara insuficient. ¿Cal
renegar del propi pensament, com Galileu de la creença popular profana de que
el sol girava al voltant de la terra creient el contrari, per lliurar-se de la
cadena perpètua a canvi d’un arrest domiciliari? La política espanyola està en
mans de la justícia per voluntat del govern
que s’ha desinhibit de les seves obligacions legislatives compartides.
Els governants no governen, sobreviuen
com a partit. Són simples administradors econòmics. Els tribunals decideixen
per ells quan apareix un litigi sociopolític eludint responsabilitats per no
embrutar la imatge impol·luta d’un diàleg inexistent. El país està instal·lat
en un bucle rutinari de 40 anys de transició, lligat de peus i mans sota el
poder dels fiscals i jutges gràcies les
reformes exprés, marca PP. Per això, la qüestió catalana no té escapatòria sota
l'asfixia del TC i ara del 155 amb
presos polítics, insubmisos i rebels constitucionals segons Moncloa. Un
contrasentit poder opinar en veu baixa i no exercir. Si l’estament polític no
obre portes a la pluralitat territorial per contrastar idees, com arribaran els
fets enforrellats amb panys tancats i sense clau? Si tota desavinença parlamentària va al TC on està l’essència
autonòmica de les majories legals? Els tres redactors constitucionalistes que
queden volen salvar la Carta Magna del 1978 pensant en les singularitats
catalanes amb una reforma sui generis. Una trampa més al solitari. Encabir
Catalunya -lligar més- en una
arquitectura vella sense tocar parets mestres postfranquistes, xoca frontalment
amb el republicanisme. Serà una batalla més perduda per al
sobiranisme. Al nou Parlament, al poble català viu i parlant li quedarà només
el camp econòmic com a mesura de pressió per fer-se sentir, primera potència
productiva, exportadora i aportadora en PIB. Rajoy va tastar – a nivell
nacional- les conseqüències d’una vaga general catalana, el 3-O. Lamentable arribar fins aquí per
incompetència política i no contestar
dues preguntes de parvulari: Per què més
de dos milions de catalans emprenyats volen marxar d'Espanya? Què ha fet
l’executiu de Rajoy per dissuadir-los pacíficament sense presó i pallisses? La
mà dura contra el diàleg tindrà repercussions als tribunals europeus que imposaran algun dia la
solució final: un referèndum legal i
vinculant. La bilateralitat és cosa de
dos, no d'un sol mereixedor i un sol culpable. Un país normal accepta les urnes
sense impediments ni xantatges. El govern espanyol pensa arrasar Catalunya –la
gallina dels ous d’or- en nom de la sagrada unitat? Reprimir la riquesa
catalana és l'autodestrucció d'Espanya a més de l’empobriment autonòmic. Urgeix desbloquejar els tres panys de la separació de poders i buscar alternatives justes
sense retractar-se per decret coercitiu de les pròpies conviccions lliures i
legítimes.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 15/1/2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada