Que la guerra política i partidista entri a l'escola per segregar alumnes per la seva llengua és abominable. La immersió lingüística catalana és un model a imitar arreu. La cultura d'un poble després de 40 anys de reconquestes serà defensada feroçment sense cap concessió.
Segons
la Viquipèdia, “immersió lingüística és l'exposició intensiva a una segona
llengua, vivint en una comunitat que la parli de forma habitual, per tal
d'aprendre-la més ràpidament i assolir així el bilingüisme dels aprenents”. Un
espanyol que vagi al Regne Unit per estudiar anglès farà una immersió fluixa o
dolenta si segueix parlant la seva llengua en un entorn poc favorable a la
parla anglesa. No té cap sentit que un alumne castellà-parlant que viu, dorm,
pensa, escolta i parla 24 hores en castellà -llevat de les 5 hores d’escola-, en
demani més de les que ja té per normativa. El seu dèficit d’immersió és de
català que cal reforçar submergint-se
més temps. En canvi i per lògica, qui podria exigir i marcar la casella de més
llengua castellana com a vehicular, en tot cas, seria un català que conviu en
un ambient de castellà escàs o nul, més propi de les comarques centre-nord o
regions rurals que de les àrees metropolitanes amb molta immigració peninsular
històrica. Si no ho demanen és perquè creuen tenir el nivell bilingüe assolit
per l’entorn familiar, els mitjans de comunicació o per simple catalanitat
legítima. Una minoria residual demanant més immersió en castellà no pot
imposar-se a tota l’aula i viceversa. Davant del dubte que es faci un
referèndum democràtic per escoles. Que parlin i votin pares i professionals.
Aquesta persecució de la llengua catalana camuflada de drets d’igualtat i
llibertat respon a una guerra catalanofòbica a costa de les famílies. No
existeix cap raó pedagògica per canviar després de 40 anys d’èxit i de reconeixement
europeu, base de la cohesió social integradora. Una llengua minoritària s’ha de
protegir segons la pluralitat que confessa la Constitució. Els drets educatius
legislats el 1983 són explícits en les
competències exclusives i preferencials. Espanyolitzar els catalans cap al
retorn de l’esperit nacional i d’adoctrinament militar (FAES) via sistema
educatiu (llei Wert) o via 155 és la involució més agressiva i contraproduent
per a tothom. La riquesa cultural del país no serà destruïda per tornar a la
clandestinitat d’èpoques franquistes dividint l’alumnat per motius de llengua.
L’excusa d’un model trilingüista urgent és la cunya per segregar i introduir el castellà en matèries
comunes. El fracàs esperpèntic del sistema balear del PP no ha alliçonat prou
al partit taronja promotor d’aquest disbarat de l’encasellament? Si la decisió
d’uns pares polititzats impedeix l’enriquiment lingüístic dels seus fills que
poden necessitar en el futur laboral a
Catalunya, no podran presumir mai de paternitat modèlica. Quina nosa fa ser
plurilingüe tan fàcilment en un medi escolar i de proximitat? Quants ho
voldrien! L’informe Pisa de molts anys
avala que Catalunya no discrimina cap de les dues llengües i les assoleixen per
igual o millor el castellà. On està l’origen de la discòrdia? El PP i C's han
triat l’aurèola de la immersió lingüística –després vindrà TV3- com el graner i
pedrera per conquerir vots espanyolistes. Contra Catalunya tota espoliació
sembla permesa a favor del centralisme aprofitant l’armament del 155 per aniquilar
les joies més preuades i defensades del poble català, la llengua i la cultura.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 18/2/2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada