diumenge, 6 de maig del 2012

Privatitzacions i recentralització espanyola


Són els dos quiròfans preferents del govern d’Espanya per combatre la crisi i l’endeutament. Privatitzar les infraestructures públiques de més rendibilitat -aeroports actius, l’AVE de Catalunya- i repensar les transferències autonòmiques per desfer duplicitats de serveis amb perjudici autonòmic. És la primera resposta al somni d’un pacte fiscal català que trencaria la germanor entre tots els espanyols quan més ens necessitem, diu De Guindos. El centralisme dels pressupostos estatals centrifuga novament les inversions quan no puguin trobar un bon mecenes privat. Dos mètodes per frenar el dèficit anual milionari i parapetar el creixement zero malgrat es traspassin línies vermelles. Davant la incapacitat de reconduir uns macro serveis públics gratuïts, els nostres governants opten per desfer-se de les dues joies del poble (sanitat i educació) abans no morin per inanició i dessagnament. Prefereixen sacrificar salaris i part dels 160.000 metges abans que reajustar nòmines de 420.000 polítics del país, des de l’últim regidor municipal fins el cap d’Estat. Prescindir de milers de professors abans que abolir institucions, ministeris i organismes sense continguts, ja transferits. La privatització o subcontracta pública –refugi del favoritisme polític- pot ser més eficient, però més cara, per les pròrrogues llargues o sine die. Una sortida còmoda del mal gestor estatal a canvi del neoliberalisme i l’extinció de la classe mitja que no para de pagar amortitzacions i beneficis.
La sanitat pública valenciana ha estat intervinguda de forma corporativa en la seva totalitat. Les retallades múltiples en la resta de Comunitats i la invitació del conseller i el ministre a fer-nos socis de Mútues sanitàries ens condemnen al mateix destí. Restriccions de personal i nòmines, primer. Després, reducció de consultes, llits i intervencions. Ara, pagar pròtesis, fàrmacs, crosses, cadira de rodes, impostos per dies d’hospitalització. Què més queda? El servei hospitalari és un pastís llaminer sobre la solidesa d’unes cotitzacions laborals i empresarials reinvertides. El ciutadà cotitzant, propietari d’aquest gegant històric del benestar, ¿pot ser expropiat d’uns drets adquirits lliurant el sistema a una explotació externa? En nom de la crisi els governants no ens poden vendre al millor postor sense ser consultats. El capital social acumulat en la Seguretat Social per milions de vides no pot ser transferit, ni temporalment, ignorant les condicions i les conseqüències. La gratuïtat universal de la Salut Pública no pot sotmetre’s a interessos particulars sota criteris de sanejament econòmic nacional. Què s’amaga darrera la mampara d’aquesta privatització? El pas següent, el segrest de les pensions?
La intencionalitat de privatitzar línies d’AVE rentables evidencien una mesquinesa governamental. D’on ha sorgit el capital inicial de les estructures fetes? Amb noves tarifes sobre els viatgers s’han de garantir els beneficis empresarials, l’amortització i un superàvit estatal. Per què no es privatitzen línies ferroviàries deficitàries? La solidaritat de Catalunya envers l’Estat no mereix el tracte que rep. El greuge comparatiu no s’arregla imposant nous gravàmens a qui no paga en noves autovies sinó deixant de pagar peatges d’autopistes catalanes amortitzades fa anys. ¿On es destinen els impostos dels carburants, matriculació de vehicles, impost anual de circulació, revisions ITV? El manteniment viari, bàsicament. Desmantellar un  benestar feble, inexistent en una societat sense treball, resulta fàcil. Privar dels drets sanitaris cotitzats i del saber universal és una ofensa a la intel·ligència humana imperdonable.
Ramon Mas Sanglas – 7/5/2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada