Política i justícia semblen inseparables en aquest país quan veiem conflictes judicials ressolts sota el prisma dels partidisme. Dèficit democràtic o mal configuració congènita?
El Tribunal Suprem esmena la
plana als col·legues de l’Audiència Nacional sobre la sentència del setge al
Parlament. De l'absolució quasi total a tres anys de presó per a vuit dels 19 inculpats.
Dos extrems d’interpretació sospitosa. Per què? Els dos estaments judicials han
jutjat fets diferents o els ulls tapats de la deessa justícia espanyola s'ha
tret la bena de l'equanimitat? Mentre l’Audiència va respectar més l'expressió
democràtica d'un col·lectiu indignat, malgrat les formes extremes i barroeres
intolerables, el Suprem condemna sense clemència la burla a la màxima
institució del país, el Parlament. Membres de dos cossos judicials sotmesos a
les arbitrarietats, les ideologies i les pressions mediàtiques és la primera
impressió del ciutadà en aquest viratge sobtat. La imparcialitat de la justícia
humana sempre serà un objectiu de la judicatura. Una aspiració de difícil
consecució per un pecat de configuració, la politització de l'estament. Mentre
s'associï la figura del togat als criteris progressistes o conservadors, de
dretes o esquerres i en funció del seu nomenament provinent del bipartidisme
PP-PSOE, estarem lluny de la separació dels tres poders de Montesquieu.
Aquestes paròdies i rectificacions de desprestigi que protagonitzen alts
tribunals són massa freqüents darrerament. El pes polític enrareix sentències
fins ratllar la incomprensió i provocar la protesta. Jutjar fets delictius en
sentit estricte, descontextualitzats del marc ideològic de l'àrbitre, requereix
una professionalitat modèlica i
vocacional. L'objectivitat pura i dura basada en els codis civil o penal i en
la jurisprudència escrita es revesteix inconscientment d'un estigma polític que
impregna la càrrega de culpabilitat o d'alliberament envers les víctimes i les
causes circumdants. La premsa ens sorprèn sovint amb casos similars. La
sentència favorable a 20 alcaldes acusats de fer servir diners públics en afers
personals serà revisada per la Fiscalia. Són lícites o normals aquestes interferències?
En la mateixa línia municipal està la discòrdia entre l'alcalde de Lleida i la
dimitida -a la força- primera tinent alcalde en fase d'instrucció. Més ridícul
encara, voler justificar i comparar donatius de particulars al PP per
deslliurar-se d'Hisenda, atribuint-se un rang benèfic com Càritas o la Creu
Roja. Què hi diran els tribunals? On
està la frontera universal i neutral entre la permissivitat i la transgressió?
Jutjar fets és complex
perquè intervé la intencionalitat de l'acusat molt difícil d’escodrinyar. La
casuística penal és freda i lletra morta que cal revifar en cada cas per dictar
un veredicte just. Filar prim no escapa de la subjectivitat, la idiosincràsia
-malauradament- i del pes corporativista dels jutges. S'admet que cap acte vandàlic,
criminal, de malversació o corrupció hauria de quedar impune de càstig sense
discriminació social i econòmica. Quan falla una part de la justícia d'un país
és per dèficits del sistema institucional. En la retractació resolutiva del
setge parlamentari és evident un extremisme, del res al tot, quan queden
recursos punitius intermedis més efectius que la presó. La col·lisió dels drets
ciutadans i institucionals ha creat una contradicció jeràrquica de valors a
costa d'uns caps de turc com a desenllaç. On està l'equilibri entre la
democràcia reivindicativa, els drets dels representants parlamentaris i la
prevenció policial d'incidents? La perfecció no és d'aquest món, però sí
l'obligació de buscar-la a qui pertoca, sense cap escut de crisi.
Ramon Mas Sanglas – Sta.
Eugènia de Berga, 19/3/2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada