La CUP dixit. No és cap dogma de fe el seu discurs, malgrat que desitjable per aconseguir la meta. L'impàs del 20-D pot capgirar molts esdeveniments aquí i allà. Temps al temps.
El
procés independentista sembla paralitzat mediàticament. Per quant de temps? Ara
el rellotge està en mans de Junts pel Sí, però, sota les ordres de la CUP. Els
últimes de la fila en escons han passat a dirigir l’orquestra. Un joc d’escacs
enrocat. El programa dels cupaires ha esdevingut un apèndix clau del full de
ruta del procés que cal compatibilitzar amb els eixos centrals dels companys de
viatge. Un “què” compendiat en 39
punts ha creat més complexitat negociadora centrada en la ruptura: desobediència
a la llei i al TC, inici de l’Estat constituent de la república, un pla de xoc
social urgent. Això tufeja a unilateralitat, a la que renunciaven sense el 55%
de vots. Els 62 socis de CDC-ERC estan disposats a trencar tot vincle amb la
negociació bilateral? El TC encara és el supervisor legislatiu a Catalunya com
a súbdits espanyols i està a l’aguait de tot moviment i proclama il·legal. Convergents i republicans acceptaran
l’exigència d’un programa tan radical sense que els autors s’impliquin
personalment com a part del govern? La lògica del discurs és eloqüent i
l’objectiu irreversible, però, impracticable ara. No es pot proclamar una
República catalana sense trencar en algun moment la legalitat espanyola. És
cert. Cal fer-ho tan dràsticament i dramàticament? El dubte està en “quan i com”. El rampell de les preses pot ser
contraproduent tenint en compte unes eleccions 20-D a la vista amb un canvi prou
evident de forces polítiques en la Moncloa i el Congrés. Tres premisses que
condicionen una quarta incògnita: “qui”
serà el president? És molt suposar que no exploti cap mina al llarg del
recorregut abans d’arribar a la meta presidencial. Amb el dit ficat a l’ull
d’Artur Mas, encara que Junts pel Sí superés totes les proves –algunes quasi impossibles-,
qui garanteix de facto el suport de la CUP en aquest líder convergent? Una prova
de foc que voreja el xantatge i que mai permetran els afectats amb el recurs de
segones eleccions a partir del gener. Amb un nou marc polític espanyol, tot
podria canviar per bé o per mal del procés, sense l’absolutisme immobilista del
PP. En definitiva, les tesis eufòriques i arrodonides de la CUP, -insòlites
pels contrincants- poden convertir-se en un grapat de cendres per múltiples
causes adverses sobrevingudes de fora i de casa mateix.
El
clan de la CUP ha d’obrir portes i ments, a temps. Corre el risc que Junts pel
Sí trobi uns aliats mínims d’última hora
i deixin penjats a 10 socis imprescindibles, de moment. Una visió restrictiva
de la política centrada només a Catalunya no és positiva a l´hora d’eixamplar
fronteres d’entesa. És indispensable que l’independentisme faci acte de
presència unitàriament en els comicis nacionals? Sense cap mena de dubte, per
aprimar el centralisme espanyolista i reforçar la necessitat d’un referèndum
oficial, meta final del procés constituent. Un exemple recent, la victòria aclaparadora
de diputats secessionistes escocesos en
les darreres eleccions britàniques. Ara disposen d’una base més sòlida per a una segona proposta referendària,
malgrat la derrota de l’any passat. Aquesta possibilitat d’èxit a Madrid està
en mans del poble català i de la convicció dels candidats sobiranistes. No hi
serà la CUP per decisió assembleària. El 20-D promet ser competitiu i engrescador.
Els dos clàssics (PP-PSOE) desgastats pel pes d’una trajectòria d’encerts
relatius i sotragades greus de corrupció, es veuran les cares amb dos aspirants
novells de mans netes (C’s i Podemos), nascuts de l’il·lusionisme jove renovat
i de la indignació social, respectivament. Uns amb el segell conservador -marca
blanca del PP- i altres a l’esquerra del socialisme tradicional. La cinquena
força difícil de rosegar i pair seria el nacionalisme territorial emergent.
Per què no tots units, gallecs, bascos i catalans? En conclusió, el futur govern
d’Espanya s’intueix plural i tranversal amb una triple tasca complicada: desfer
múltiples reformes equivocades de quatre anys, dissenyar un marc constitucional
de segona transició i definir -urgentment- un model federal desconegut o
regional de finançament just, si no vol perdre les dues joies, les potències
econòmiques del país: Catalunya i Euskadi.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 12/10/2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada