El Tramvia de la Diagonal a debat dels barcelonins. A costa dels veïns comarcals que van cada dia a treballar a la capital? Tenim dret a solucions raonables i a ser escoltats.
Els
barcelonins tornen a debatre un tema viari amb la patent de l’exclusivitat. Un
error de vista curta. La capital catalana és una confluència d’habitants
residents, forans i estrangers. La complexitat viària de l’eix urbà més
important no pot simplificar-se amb un tramvia. Els tres mitjans de comunicació
del titular estan estretament interrelacionats i faciliten o entorpeixen la
mobilitat conjunta de Barcelona fins les seves rodalies en sentit comarcal molt
ampli. La polèmica que envolta les quatre propostes de remodelació del Tram de la
Diagonal –a part de la cinquena de no
fer res- no té sentit sense una visió global del caos circulatori intern, les
rondes i fora de l’àrea metropolitana. Sense analitzar totes les causes que el provoquen
i les mesures preventives que cal
emprendre a gran escala, en el temps i l’espai, el tramvia serà un nyap més del
centre urbà. El cúmul de mals està encadenat, sense oblidar el factor
contaminació in crescendo. Per encabir un Tram efectiu –sigui pel mig o lateral
de la Diagonal- cal buscar-li un nou espai exterior, a menys que sigui soterrat.
S’ha de prescindir d’elements rodats actuals, començant per uns possibles vehicles
particulars. Aquests milers de turismes i furgonetes que entren, treballen i surten
de la ciutat, per a on passaran per arribar al seu destí? Dues alternatives a
canvi d’un transport públic, ràpid, eficient i freqüent: deixar el vehicle privat
a l’entrada de la metròpoli en uns aparcaments gegantins en cada punt cardinal
de Barcelona (a preu mòdic o gratuït) o bé deixar-lo a casa a canvi d’un servei
ferroviari modèlic de Rodalies. Unes llançadores permanents de connexió entre
el pàrquing i el centre serien més que imprescindibles, vitals. Convèncer al
conductor que ve del Maresme, Vic, Manresa o el Tarragonès perquè agafi el tren
es requereix abans una obra d’enginyeria de la Renfe, més que difícil amb unes estructures
obsoletes i combois tercermundistes. Fer 70 km en 1.00h (Vic-St. Andreu Arenal)
sense parar –teòricament- és un rècord vergonyós
de velocitat. Per més inri, només són dos trens al dia. La resta necessita
1.20h de mitjana fins Pl. Catalunya. Suposo que R1, R2 i R4 pateixen mals
semblants. A qui entusiasma dedicar dues hores i mitja de la jornada per anar al
treball sense comptar el desplaçament interior? No es demana la rapidesa de l’AVE,
però sí un mínim de 120km/h. Planificar el tramvia en primera instància és començar
la casa per la teulada. Si presumim de demòcrates, el consistori barceloní
hauria de donar veu als ciutadans implicats en una qüestió quotidiana que
afecta mitja població de Catalunya.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 28/6/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada