El nou PSOE creu haver trobat la bola de vidre del conflicte Espanya-Catalunya en la pluralitat de nacions, no d'Estats, dintre del territori nacional. Li falla la memòria històrica i li falta coratge democràtic per deixar decidir.
No
és cap novetat el fet plural de la regionalitat espanyola. Per a Herrero de
Miñón i molts constitucionalistes és una obvietat des del 1978. El Congrés del
PSOE no aporta cap descoberta. La anormalitat socialista és mantenir la unitat imposada
sobre una base plurinacional diferencial real per no defraudar la baronia interna
estàtica i la dreta espanyola. Per no trencar motlles nacionals contra els
independentistes signa amb el PP la batalla antirreferèndum. Una oportunitat
perduda per discrepar de Rajoy i obrir un pactisme sincer abans l’1 d’octubre.
No aprofita el camí obert en la moció de censura de Podemos. Tanca files amb
una executiva a mida per desfilar cap a la Moncloa amb una fantasiosa plurinacionalitat
quimèrica a canvi de catapultar el procés. Arriben tard i malament. La nova
política de Pedro Sánchez obre un munt d'incògnites i contradiccions. Com
compaginar la sagrada unitat de l’Estat amb la plurinacionalitat econòmica d’una
Espanya nació de nacions? Quins requisits
mínims són imprescindibles per ser una nació? Quantes n’englobarà el territori
espanyol? En què es diferencia en la pràctica una nació d’una autonomia actual?
Són drets adquirits per la història autòctona o per sol·licitud i mèrits? Com
es combina amb la igualtat de tots els espanyols que consagra la Carta Magna?
El règim federal o confederal de nacions com administra la productivitat dels
propis recursos descentralitzats fiscalment
i el manteniment dels serveis comuns de l’Estat? Divergeix del sistema foral
basc-navarrès i del concert econòmic? Pensen fer capitular els catalans de l’intent
secessionista enlluernats per un plurinacionalisme indefinit? El “No és No” a
Rajoy en la investidura ha esdevingut un “Sí és Sí” contra Catalunya. Com ho justifiquen? Perquè “Espanya
estima Catalunya i no vol que marxi”, responen. Amor colonial i paternal o
fraternal entre iguals? Pel bé del catalans o dels espanyols? Qui necessita més
de qui? Prou castells de fades i focs d’artifici. La credibilitat ciutadana
neix en el consens de les urnes, no en els mítings congressuals i assemblearis.
La creació d'una Comissió al Congrés sobre Catalunya abans d l'1-O amb les
noves forces, ¿serà una llumeta d'esperança contra el radicalisme del PP o una
modalitat amable per enterrar el procés sense el 155, la repressió lingüística
i els tribunals? No proposeu més cercles quadrats. Un millor finançament
-simètric i asimètric alhora per a tots- i una reforma constitucional que
mantingui la unitat, la igualtat i la diversitat territorial són paradoxes. El
futur de Catalunya i de cada regió passa per la seva ciutadania a través dels
vots, no un congrés socialista. Un Estat propi o una nació annexa amb contingut
limitats són dos mons dràsticament diferents que els governants espanyols no
volen plantejar-se seriosament per no
perdre el poder de la centralitat eterna. Vet aquí el xoc entre el surrealisme
de les intencions i la praxis legislada intocable.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 20/6/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada