dissabte, 21 d’abril del 2012

Sistema educatiu espanyol uniformat



És la fita velada de la nova reforma educativa encoberta per la crisi. Ensenyament obligatori amb menys funcionaris i més hores. Menys universitaris a costa de la seva butxaca i poques beques. Esquiven el nom privatització de tal intencionalitat per salvar les formes demòcrates. No puc oblidar el cavall de batalla de l’escola concertada des dels anys 70: aconseguir l’analogia retributiva amb l’escola pública quan la nòmina d’un professor funcionari gairebé doblava la nòmina d’un homòleg de la privada. Després de trenta anys de palestres sindicals –amb comptades vagues laborals dels treballadors atemorits per les represàlies patronals- és va aconseguir l’equiparació en els conceptes salarials bàsics. Però, quedava i queda pendent, l’homologació horària entre els dos sectors, molt distant, especialment en la secundària i BAT: 18 hores lectives setmanals en la pública (ara seran  20?) i 24 en la concertada. Caminem cap a l’homologació inversa per estalviar. S’atenuarà així el greuge comparatiu del gremi privat sense reduir hores de classe. És penós que Espanya sigui el penúltim país europeu en inversió educativa (Hongria, el darrer) per falta de pressupost, quan no es regateja al ministeri de Defensa, per exemple. Les retallades dels docents amb més dedicació i menys sou han de suplir la insuficiència pressupostària oficial. Tota una contradicció dels informes Pisa que reclamen més diners i dedicació personalitzada. Educació i sanitat esclaves d’un model econòmic quan tenim institucions supèrflues com el Senat, consells comarcals i Diputacions amb milers de càrrecs altament remunerats.
Potser no interessa un èxit col·lectiu de bons resultats per imposar la selecció natural basada en l’esforç. Tornem a l’elitisme del bon alumne que camina sol? Si la fortuna familiar l’acompanya tindrà una plaça universitària reservada. Filosofia pràctica de la vida: per què preparar tants metges i tècnics superiors si no tenim futur laboral a curt i mig termini? És la perspectiva de la nostra dreta governant amb un increment del cost de matrícula fins un 66% i el camuflatge d’uns ajuts ridículs, aquí i a l’estranger (Erasmus). El saber no és patrimoni dels rics únicament. L’empobriment del benestar no té perquè repercutir en els béns culturals com en èpoques passades de trist record.
On són les competències autonòmiques de la LEC? Catalunya porta més de tres dècades amb una forta cohesió social entre els nouvinguts i els autòctons. El professorat de poblacions com Vic, Manlleu, Salt i barris humils del barcelonès s’han deixat la pell per assolir la inserció lingüística i cultural de tot alumnat sense discriminació de pública i concertada. L’augment de ràtios per aula és un mal menor en grups estàndards, però una barrera per a les ments febles i la immigració. És un greu error creure que el futur generacional estarà en mans d’uns pocs “talents” quan el món industrial, no directiu, reclama mà d’obra qualificada sobre bases sòlides. Volen aparcar ja les noves tecnologies del portàtil implantades fa dos o tres anys? Cal un replantejament didàctic seriós del seu ús, no l’abolició.
Com espera reaccionar la Generalitat davant les exigències de Madrid? No podem ser trepitjats amb més reduccionismes educatius de cap tipus per tapar el dèficit fiscal. Si les decisions de CiU són vetades pel seu soci (PPC) que canviï de parella de ball per aconseguir el concert econòmic, el combustible per salvar la nostra sanitat i educació. Prou cafè aigualit per a tothom. El volem de bona qualitat perquè ens el mereixem després de tants anys d’aportació solidària. Si tots els partits catalans tornen a brindar a la societat la unitat inicial de l’Estatut (90%), ja poden convocar un referèndum que el recolzament popular estarà garantit. Abans que la crisi i el govern central s’engoleixi el poble català hem de salvar la nostra herència històrica guanyada a pols i amb suor, sense permetre clatellades a la llengua catalana compartint la immersió escolar amb el castellà.
Ramon Mas Sanglas – 23/4/2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada