dimarts, 5 de desembre del 2017

Hisenda catalana compartida

La campanya electoral descobrirà elixirs de nova política miraculosa. Iceta ha descobert la hisenda catalana compartida i legal en el bagul de l'Estatut 2006. Però Catalunya no pot ser singular. Tots o ningú. Els privilegis són exclusius dels bascos.

Resultado de imagen de hacienda propia catalana
El senyor Miquel Iceta ha descobert que hi ha aigua al mar per pescar vots. Llegint l'Estatut 2006 ha topat amb l’article 204.2 permissiu i legítim, no explotat legalment: "La Generalitat té capacitat normativa i responsabilitat fiscal sobre tots i cadascun dels impostos estatals suportats a Catalunya". La polèmica  electoral serà llaminera i polèmica. El líder socialista vol  beure en la font del pacte fiscal denegat a Artur Mas (2012) adduint matisos raonables sobre la Hisenda Catalana,  per no rebre l’enèsim cop de porta. Un "consorci tributari" amb l'Estat té cabuda en el règim comú espanyol. Malgrat la cautela d'un Iceta conciliador amb anhels presidencials, els barons socialistes d'Extremadura, Andalusia i Astúries  li han saltat a la jugular. Pitjor ha estat la reacció del PPC i C's  titllant "d'ocurrència i de triomf independentista" el fet d'una hisenda compartida. Pocs amics trobarà el PSC el 22-D per formar un tripartit unionista tolerant i combatiu alhora  a Madrid. Podria compartir un racó de taula amb les vaguetats dels Comuns. Més magre ho tindrà amb els sobiranistes, malgrat una bilateralitat estovada per imposició i necessitat. Li han comprat l'enginy els presidents de la Comunitat Valenciana i les Balears com una mesura d'equilibri financer  entre autonomia i centralitat. De què recelen  les regions restants? No volen posar sobre la taula els seus dèficits fiscals camuflats i passar la vergonya de  pidolaires de l'Estat. La caixa comuna de Montoro tapa amb tripijocs el secretisme de les balances fiscals calculades amb mètodes diferents i mai coincidents. Ben curiós que només les comunitats aportadores estan d'acord amb la panacea Iceta implantant una hisenda més eficient i justa que federal. Per què fa por la transparència? Saber què recull i gasta Catalunya canviaria el FLA (Fons de Liquiditat Autonòmica) que paga amb els propis diners recaptats a casa i posaria en solfa la solidaritat abusiva sota paràmetres d’ordinalitat (no pagar més del que reps). La morositat estatal -pagar tard- estaria sota control, però, molt distant d’un concert basc. Els sobiranistes reclamen el pa sencer i carn, no simples engrunes fiscals. La bilateralitat comportarà renúncies sense renegar fites aprovades i no exercitades pels episodis negres de l’1-O i 27-O amb tres reptes difícils: l’absència de dos líders en la campanya (Puigdemont-Junqueras), la manca d’acords bàsics dels tres partits sobiranistes i la guitza del 155 després del 22-D. El nou parlamentarisme  amatent al mínim canvi centrarà l'atenció en la restitució dels drets socials perduts i barrats sense deixar de banda la inviolabilitat immersiva de l'escola, la idiosincràsia catalana perseguida i la integritat dels canals públics de comunicació. El 22-D canviarà el rumb de Catalunya cap a la dependència espanyola severa o cap a l’autodeterminació ferma en funció de la participació massiva de  les urnes i la força  política unitària dels dos blocs contrincants.
Ramon Mas Sanglas –Sta. Eugènia de Berga, 5/12/2017


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada