Les picabaralles entre governs responen totes a una manca de transparència entre els governants i les institucions. Les conseqüències deriven en contra del ciutadà en matèria de justícia i llibertat limitant els seus drets en tots els àmbits.
La
transparència de les balances fiscals ha estat un fracàs permanent. Quan s'han
publicat -casualment- mai han coincidit les xifres de l'Estat amb les
valoracions de la conselleria catalana. L'excusa dels mètodes diferents han
deixat penjat als contribuents. Si el ministeri d'Economia sap què inverteix
cada mes a Catalunya, també coneix què hi recapta i la quantitat que no retorna
mai. El control estatal mensual de Catalunya
-única autonomia fiscalitzada sense el 155-, permet saber al cèntim el
balanç de la caixa recaptadora i expenedora. Quin és el percentatge exacte de
solidaritat variable o fixa aportat pels catalans? El diferencial de cada mes,
trimestre i any? Si Hisenda ha estat amatent sobre les inversions de la
Generalitat per evitar desviacions tenim el mateix dret al seguiment dels
nostres impostos. Les oficines del
govern espanyol a Catalunya en cada àmbit departamental no són fantasmes per a
la butxaca del ciutadà. On va a parar cada euro? La mateixa informació estatal
sobre les inversions del FLA a Catalunya
la volem sobre els nostres tributs. Són
obligacions bilaterals en matèria econòmica i política, de govern a govern, no
com a súbdits. Un exemple més de disparitat: si el monarca no pot parlar d’afers polítics amb el president
Torra, perquè el mateix rei pot recriminar el poble català sobre temes
sobiranistes -pura política- per ordre de Moncloa? No és el baluard de la
unitat, el problema. És el reconeixement
humiliant que Catalunya és el motor
econòmic d'Espanya. Que la productivitat catalana supera la mitjana nacional. Que el manteniment de
les pensions i la SS no seria deficitari si la resta d'autonomies aportessin la
mateixa proporcionalitat que Catalunya. Amb tants despropòsits i greuges, per
què estranya que més de dos milions de catalans vulguin marxar? Perquè són
tractats fiscalment de manera injusta fa segles i perseguits per la seva
llengua i cultura. No són tòpics ni victimismes. La indivisibilitat
constitucional és un formalisme modificable com la immunitat reial, d’origen
medieval. Si Catalunya fora una regió amb recursos propis insuficients seria
independent faria dècades, d’haver-ho demanat. No és impossible compaginar
justícia i democràcia amb una economia equilibrada i llibertat. Sempre
desemboquem al mateix mar de les urnes referendàries. Si Espanya vol ser Europa
no tindrà més escapatòria. La transparència i la lliure voluntat de la
ciutadania sempre s'imposa a la rigidesa
legalista, tard o d'hora. És l'única regla d'or del diàleg. Però, el món
governatiu i la judicatura del país evidencia manca de professionalitat i menysteniment
de valors bàsics. Polítics que han perdut la vergonya agenollats a la covardia
i jutges aparcant la dignitat de la justícia igual per a tots. Calen “reformes
mentals” en el sistema, diu la ministra de Justícia. Sentències qüestionades treuen
de polleguera a una societat democràtica. La realitat de l’oligarquia fàctica
gira al revés? L’odi és el revers de la concòrdia entre territoris. Fets
quotidians ho confirmen. No poseu a prova l'opacitat dels poders. L’aparent
impotència d’un poble pacient té limitacions. La repressió és la pitjor consellera
i com diu Tardà, a la presó no hi cabem tots.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 22/6/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada