És de justícia reconèixer i agrair l'excel·lència dels Mosos d'Esquadra i requerir els seus drets a nivell internacional. El coratge al costat del ciutadà en situacions límit han mostrat la seva preparació i capacitat.
L'actuació
valenta, corporativa i eficient del nostre cos policial en la massacre
terrorista viscuda a Barcelona i Cambrils mereix el màxim reconeixement i
gratitud populars. Ha fet i fa honor a la seva tasca i preparació
especialitzada malgrat les restriccions participatives i d’informació a nivell
nacional. Per això era valorada com a “policia de fireta”, de segona. S’ha
evidenciat la funció efectiva de vetllar per la seguretat ciutadana i l'ordre
públic amb coratge, lluny de les trifulgues polítiques a que podria ser sotmesa
amb decrets estatals de conveniència. No entra en les seves obligacions
defensar interessos polítics ni ideologies partidistes. Recórrer a la policia
catalana per segrestar urnes, clausurar locals públics o municipals i impedir
la concurrència de votants el dia 1-O és impensable. La feina d’aquest cos en
un dia de votacions és controlar el funcionament habitual de barris i pobles perquè el ciutadà -sobiranista o espanyolista-
expressi el seu vot si li ve de gust, sense impediments. Aquesta probabilitat
consta en l’agenda de Rajoy i del TC? Si el govern espanyol descarta -en
principi- l'aplicació de l'art. 155 per raons jurídiques i de temps, només li
queda les vies d’inhabilitació i de repressió per frenar el referèndum.
L'executiu català ha anunciat que farà cas omís de les sentències
inhabilitadores i seguirà el procés fil per randa. Per aturar l’activació de
8.000 urnes arreu del territori ni la guàrdia civil té agents i medis
suficients ni una invasió de policia nacional la competència regional en aquest
àmbit, actualment. L'únic recurs policial recauria -numèricament- en els Mossos
d’Esquadra compromesos amb el servei autonòmic per llei. Però, no han jurat o
promès fidelitat per solucionar embolics polítics. Per què haurien de perseguir
com a delinqüents –interventors i membres de les meses- per posar o vigilar urnes sense prèvia condemna
expressa? Els sindicats policials no tenen visions unànimes sobre el nivell
d'obligatorietat o d'inhibició davant d'una normativa de dubtosa aplicació
respecte el funcionari i ciutadà alhora. Un mosso pot fer-se voluntari a títol
individual? S'exposa a ser una víctima col·lateral davant la justícia? Com s’obeeix
o es claudica en una doble legalitat, la nacional i l’autonòmica? Què preval,
l'autoritat estatal o la superioritat
més immediata? Seria una disjuntiva de difícil interpretació sobre aquest
funcionariat específic en el supòsit de
ser forçat a fer avortar una consulta. Un cas inèdit fins ara. S’arribaria a
l’extrem de nacionalitzar o militaritzar el cos policial de Catalunya per
evitar les dualitats? Servir la ciutadania també implica respectar el dret
bàsic de participació en un referèndum convocat legalment pel president d'un
Parlament democràtic i vigent. La conclusió sembla lògica, però, l’actuació a
vegades és plural, interessada o contradictòria als ulls del ciutadà i dels
mateixos governants en desacord.
Ramon
Mas Sanglas - Sta. Eugènia de Berga, 21/8/2017
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada