El 22 de maig sembla una data política tabú. És el llindar per investir un president o convocar noves eleccions. La mà esquerra del Parlament haurà trobat la fórmula mixta per no declarar-se vençut als tribunals de l'Estat?
Arriba
la traca final. Més Puigdemont i més Sánchez sota el paraigua de la recent llei
de presidència telemàtica. El rebuig democràtic dels dos candidats pel TC
acabarà en un pla D, provisional, per evitar el pla E d’unes eleccions
aventurades. El quart candidat proposat serà un president vicari en espera del
desenllaç d’un Puigdemont pendent de la justícia alemanya, el desenllaç de les
euroordres i els judicis dels empresonats previstos per a la tardor. Aleshores
arribarà el moment més crític del procés paralitzat: una investidura inequívoca
amb noves eleccions. Les sentències faran de termòmetre electoral. Abans del 22
de maig, amb un espetec de focs
aparentment artificials per a l’espanyolisme, s’enterrarà el 155 tornant a la
normalitat institucional sense enganys? El 21-D sempre serà el referent de la
legalitat democràtica malgrat les traves dels tribunals comandats per
l’executiu central. La democràcia de les urnes marcarà els tempos oportuns per
implementar la república sobre una base popular més o menys eixamplada. Haurà
estat la cursa més accelerada del procés, a contrarellotge del calendari. Una vergonya als ulls de la
justícia europea pel menyspreu espanyol a les seves pròpies urnes electorals i
la confusió ridícula interna entre l’autoritat judicial, policial i
ministerial. La CUP veurà recompensada la seva tossuderia cap a la tardor, si
ara sap cedir els seus vots sense recels en aquest impàs d'un president
transitori sense exigències del nom. Tot un joc d’equilibris amb els riscos de l’atzar, la inseguretat
d’un futur millor o pitjor que el present. Seria un pla més realista si el govern
espanyol restés immutable com a simple observador. Malauradament, no es quedarà
amb els braços creuats i les batalles continuaran dia rere dia per desbaratar
els objectius d’una Catalunya lliure i progressista. És preferible aterrar per
la porta d’emergència abans que el 155 deixi una Generalitat desconeguda. El
rovell del conflicte continuarà amb una pregunta que incomoda moltíssims espanyols: Per què volen marxar d’Espanya més de dos
milions de catalans? Cal refer ponts trencats per respondre-la i entendre
el passat i present de Catalunya. Un govern efectiu esponjarà, almenys, el cor
dels empresonats amb l'esperança que es mourà quelcom per trencar els seus
barrots. Els errors són bilaterals: l’esmicolament de l'Estatut 2006, el
desencert d’una DUI simbòlica, la repressió
de l'1-O i la victòria 21-D refusada. El còctel dels quatre ingredients
ha estat la presó, l’exili i el 155. Tres nusos estranguladors del diàleg. Els
fills i famílies dels ostatges són innocents. Condemnar-los per la suposada mà
negra de l'independentisme i oblidar-se de la brutalitat de l'1-O seria una
violació democràtica. L’arma de la unitat patriòtica està superada com el
sistema de finançament autonòmic cadavèric. Per què enganyar-nos més? El gran
poder del país és l’econòmic. La
llibertat, la salut i la cartera són els tres baluards més preuats del
ciutadà. Aquesta és l’essència del conflicte que l’Estat no vol abordar amagat
a l’ombra convencional de la uniformitat nacional, ideològica i financera.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 6/5/2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada