Tots els resultats dels comicis electorals són
imprevisibles. D’aquí la temença. És una aventura. A Catalunya seria la cara o
creu del seu futur social i polític llarg temps amb unes possibles seqüeles poc
desitjades.
Aventura d'unes eleccions (I)
Per
definició tota aventura entranya els riscos de l’atzar –el futur incert- i la
inseguretat de millorar el present. Cap polític té una bola de vidre per
encarrilar exitosament el destí del sobiranisme i donar resposta a una pregunta
que incòmoda molts espanyols: Per què
volen marxar d’Espanya més de dos milions de catalans? És l’ou del
conflicte i l’origen dels drets històrics mal compartits. Puigdemont vol honorar
la seva legitimitat del 21-D amb perseverança en contra l’executiu estatal i la
decisió dels tribunals. Els empresonats, però, demanen un govern efectiu amb
l'esperança que així quelcom es mourà per trencar els seus barrots. Un impàs
polític que frena tota conciliació i divideix els partits sobiranistes. La
solució més immediata passa per
reconèixer els mutus errors i encerts –de dins i de fora- que ens han dut fins
aquí: el trencament de l'Estatut orgànic del 2006, el desencert d'una DUI, la
resposta policial fallida de l'1-O i la victòria de la majoria independentista
el 21-D. Uns ingredients que han propiciat el còctel enverinat de la presó, l’exili
i el 155. Tres nusos estranguladors que uns volen desfer tornant a l'estatus
anterior fins recuperar els plats trencats, mentre d’altres prefereixen abastar
l'objectiu final de la república amb la desobediència il·limitada. La via del
diàleg o de la ruptura definitiva. Si la immaduresa del procés va portar
repressió desmesurada la prudència del polític savi és negociar, però, sense
presos, rancúnies ni imputats. La presó preventiva com a tal és injustificable,
és venjança social que castiga persones innocents del seu entorn. Les dues
bandes tenen deures recíprocs pendents que la balança de la justícia ha de
sospesar. Condemnar només la mà negra de l'independentisme i oblidar-se de la
barbàrie policial de l'1-O és una il·legalitat
tan flagrant com els empresonaments de mig any. La inhabilitació professional –post
judici- semblaria la sentència més equànime i efectiva com a solució punitiva, si fora inevitable, per impedir la
reincidència. Cal asserenar els ànims sobiranistes i aprofitar els asos
disponibles per formar govern efectiu, -un president provisional almenys- i vàlid
als ulls de l'Estat, en espera del retorn sense data del presidenciable
Puigdemont per imperatiu de la justícia europea neutral. Es repetirà la versió
Tarradellas? Mentrestant, cal desfer-se del camí autonòmic cadavèric fent
servir la millor de les armes: la força i motor de l'economia catalana sense
cap segregació territorial com objectiu primordial immediat. En la segona part
justificaré com defensar legítimament aquest bastió de l’economia singular de
les quatre autonomies espanyoles autosuficients sense marginar les restants. La
batalla del poder polític no és qüestió de fronteres territorials ni de
tribunals manipulats, sinó del poder econòmic regional i la butxaca dels
ciutadans. Quin sentit tindria un separatisme simplement ideològic i cultural
sense els recursos financers propis? No estaríem patint el xoc frontal d’haver
negociat a temps un simple pacte fiscal proposat el 2012. La guspira que va
incendiar el bosc no trobarà l’aigua apaivagadora en unes noves eleccions sense
respectar la raó majoritària dels drets dels demòcrates.
Aventura d'unes eleccions (II)
La
reforma integral del sistema de finançament que necessita Catalunya al costat
de Madrid, Balears i la Comunitat Valenciana auguren un èxit rotund contra una
Espanya pidolaire i abusiva de la solidaritat aliena. Per què un terç de la
població espanyola ha de sustentar els dos terços restants? Després de 40 anys
de subvencionisme sistemàtic – massa procliu amb la vagància territorial- és
hora que les regions més deficitàries emprenguin la reforma agrària o
industrial més adequada trencant motllos d’autoinsuficiència. Menys immobilisme
latifundista i més emprenedoria individual. La simetria econòmica ha mort, perquè
els nivells de vida regionals són heterogenis com la renda per càpita. La rebel·lió
de la butxaca és més poderosa que la força de la unitat constitucional. Els
estómacs i l'ambició legitima per justícia no entenen de patriotisme. En aquest
context més de mitja Catalunya pujarien al carro de la reducció d'impostos
estatals. La negociació és indefugible. No empresonaran 3 o 4 milions de
catalans per no ingressar uns tributs desmesurats. No embargaran massivament
salaris ni habitatges de lloguer o en propietat. És impensable una guerra
social per una fiscalitat injusta. El camí de la hisenda autonòmica pròpia o
federal és la sortida més viable per a les comunitats autosuficients. Catalunya
no estaria sola en un marc reivindicatiu de les autonomies més contributives
que receptores. Aquí tindríem la resposta a la pregunta inicial. A un
tractament just i respectuós a la singularitat catalana abandonarien la
necessitat del secessionisme. Per a molts –no tots- la patata calenta del
conflicte històric no és territorial sinó econòmic. L’exemple dels bascos ho
ratifica. Aquesta tasca de mitja legislatura aniria acompanyada de dos
objectius sobiranistes comuns: recuperar íntegrament les institucions
segrestades pels 155 i ampliar la base social dels catalanisme per obrir
fronteres a una futura república per mediació europea, mitjançant un referèndum
acordat. L’eficiència prudent no permet cremar etapes. Tampoc sembla prou
eficaç –ja comprovat amb un 155 teledirigit des de Moncloa- l’apedaçament del
Parlament amb una presidència a distància o delegada. Una discussió baladí quan
es descarten unes eleccions, que desagraden a la majoria unionista i
separatista. L’involucionisme degradant del 155 no pot sobrepassar del 22 de maig
per defugir eleccions. Unes eleccions combatives sense precedents que es
polaritzarien en dues llistes úniques per supervivència: independentistes i
unionistes. No tindria cabuda el
partidisme aïllat després del fracàs negociador de mig any. Les baralles internes
no fructifiquen o tardíament i amb mala qualitat. Qui augura l’èxit de qui? En
el pitjor dels casos sortirien uns resultats semblants, el caos continuista de
confrontació i la implantació del regne del 155 a perpetuïtat. Sense majoria
suficient una república unilateral sortida de la transgressió legal tampoc
encaixaria a Europa, únic refugi mediador per sortir de la gàbia
constitucional sota l’empara dels drets d’autodeterminació
universal dels pobles.
Ramon
Mas Sanglas – Sta. Eugènia de Berga, 5/5/2018
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada