Som
un país complicat per decidir què volem i ens convé més. Tant costa
respectar la pluralitat? La democràcia es parctica, no es proclama.
Polítics, poseu les urnes a disposició del poble.
Vincular el dret a
decidir al SÍ o NO només a la independència de Catalunya seria una limitació
democràtica. És l’error en què va caure el PSC inicialment i el pou on dormita
el PPC i Ciutadans cegats per una legislació estàtica de conveniència. Tota
societat demòcrata i sana fa lleis amb la capacitat de canviar-les per consens
polític o consulta ciutadana. Els partits són referents ideològics que marquen
pautes, mai propietaris del dret popular. Centrar el poder nacional en majories
absolutes dels comicis (PP-PSOE) menyspreant referèndums vinculants, és
segrestar el poble cada quatre anys. Les consultes no són amnisties tolerades
del dictamen absolutista sinó el termòmetre democràtic d’un país lliure i normal.
Catalunya està immersa
en la reestructuració política, econòmica i social originada per llargues tensions
històriques. La crisi conjuntural ha accelerat la necessitat d’acabar un estatus
inestable mal gestat en la transició democràtica. S’han marcat tres possibles rutes
legítimes: un nou estat europeu independent amb una República catalana, un
conjunt d’estats federals competents sota l’empara espanyola, un règim
autonòmic menys atomitzat amb la mínima dependència de tercers.
La segregació
pacífica d’Espanya amb tots els drets i deures d’un divorci portat amb
elegància, diàleg i sense estridències depèn dels votants catalans. Un pas en
fals a les urnes per manca d’informació o engany de les bandes negociadores tindria
conseqüències nefastes. El cor no pot votar contra la raó. El Consell Assessor
de Transició Nacional és el far imprescindible per no topar amb l’espigó del
port si el catalanisme majoritari optés per una República independent. Què farà
i serà de Catalunya el dia-D?
Un Estat d’estats federats
o confederals no depèn de la voluntat única dels catalans. Es constituiria per la
interdependència dels territoris que volguessin federar-se dins Espanya. Cada
part rebria competències pròpies i obligacions comunes envers el govern central.
Aquest projecte avalat per la família socialista xoca amb el mur constitucional
i els seus adversaris del PP. Sense acord de la bicefàlia majoritària del país
el model federal és una repicada de campanes. Pere Navarro ¿on està el seu Consell
Assessor federalista paral·lel per convèncer a catalans i espanyols per evitar
la secessió? Cap ciutadà votarà a les palpentes ignorant el seu futur federal.
Estalvieu-vos crítiques recíproques. Volem veure la feina de tots.
La tercera via és el
retoc autonomista avalada per PPC i Ciutadans. Els més agosarats parlen d’autodeterminació
amb hisenda pròpia, recaptació i administració dels propis recursos amb la
mínima o nul·la solidaritat aliena. ¿Pactes fiscals centralitzats? ¿Reducció
d’autonomies?
Per tant, la pregunta
no pot ser única sobre tres opcionalitats ben diferents, ni exclusiva per als
catalans, si es pretén implantar un federalisme espanyol o canviar
l’autonomisme descafeïnat actual. Es posaran d’acord sobre què, quan i
a qui preguntar? Tant probable és la continuïtat del conflicte català-espanyol,
si Catalunya no se’n surt per la via directa de la independència, com
improbable que el PP-PSOE renunciïn al seu poder rotatiu canviant l’actual
model autonòmic del cafè per a tots.
Ramon Mas Sanglas –
20/5/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada