Cada
dia apareixen més declaracions desafortunades sobre la feble relació
bilateral Espanya-Catalunya. Si l'eix del mal rau en el sistema
autonòmic obsolet canviem-lo abans de provocar el gran incendi.
"Sólo se puede dar más dinero a uno
quitándoselo a otro" (Rajoy). Vet aquí un axioma matemàtic tant injust
com verídic alhora, aplicat a les autonomies, quan la pròpia font no raja i cal
protegir la igualtat. L’etimologia de la paraula “autonomia” es desploma. Qui depèn del sostén i almoines alienes per
manca d’autoproducció no és autònom. Canvieu el terme, almenys. Conclusió: el
sistema territorial espanyol és incoherent, artificiós i nefast econòmicament.
La llei dels vasos comunicants, t’ho prenc per donar-ho als altres és
irascible, no incentiva el progrés de proximitat i l’esforç. Els guanys
personals i el talent pertanyen al creador i usufructuari, en l’àmbit
intel·lectual i material. Segon principi, la solidaritat no pot ser superior al
que reps i deixa de ser-ho quan és impositiva, no voluntària.
La desestabilització autonòmica
que suportem fa 35 anys ha creat greuges comparatius cada dia més accentuats
per l’histerisme polític i social. Les retallades són una mostra del
maltractament interregional. L’obstinació governamental per no canviar de model
ens ha dut a la divisió i sordesa crispada. El moviment independentista
irreversible és fill d’aquest part territorial mal gestat i concebut. Els
pedaços financers han complicat més les relacions bilaterals. L’esperança d’un
Estatut originari que hauria apaivagat tibantors amb una hisenda catalana
pròpia i el respecte lingüístic, va fer aigües gràcies els diputats del Congrés
i el TC, gelosos d’una possible Catalunya massa enfortida. La intolerància del
nacionalisme espanyol és el pare dels reversos autonòmics.
Amb l’intent fallit
del pacte fiscal per a Catalunya, la via sobiranista ha entusiasmat la majoria
autòctona i també a nouvinguts com una sortida a la submissió centralista cega,
malgrat els murs persistents per ser consultats. Altrament ha reaccionat el
grup socialista –amb veus desafinades aquí i allà- buscant una alternativa
regional federada que aglutini autonomies febles en estats sòlids sense
dependència de segons, sense trencar el bloc unitari d’Espanya. La immaduresa
del projecte, per dissensions internes, no ha vist la llum. L’especulació sobre
l’arranjament seriós del nyap autonòmic de la transició –tercera opció- s’ha dissipat per les col·lisions entre les baronies
del PP. Com a molt, publicaran unes balances fiscals esbiaixades i fetes a mida,
per demostrar que el sistema vigent és el més idoni per a la pàtria comuna dels
espanyols. Sobre un model estructural fracassat no pot edificar-se una reforma
fiscal equilibrista. La crispació ciutadana està al límit com per ésser
enganyada més temps. Si el veredicte final passa exclusivament per l’òptica del
partidisme i no dels savis economicistes apolítics, la ruptura interterritorial
està cantada per falta de diàleg efectiu, començant en les autonomies liderades
pel partit del govern.
Ramon Mas Sanglas –
14/10/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada