La polèmica generada pel Consell de Transició sobre la inserció d'un Estat català a Europa ha abrandat més la foguera del sobiranisme. Tot és qüestió de diners, no sentiments. Qui paga mana i elimina fronteres.
Després del desaire
fulminant de Rajoy envers Mas –li parlarà si desconvoca la consulta- salta a la
palestra un hipotètic desafiament amb Europa. Seria reconeguda Catalunya fora
d’Espanya com a Estat català? Una incògnita de simple estima econòmica com la
que sent Espanya pels catalans. Sense traspassar fronteres, la força de la raó
dialogada no pot vèncer la tossuderia hispànica? Qui pot obligar estar casats
fins la mort quan un dels dos cònjuges demana el divorci? S’ha de produir la
tragèdia? Els matrimonis dinàstics o de conveniència s’imposaven en l’Edat
Mitjana per no dividir territoris o annexionar-ne de nous. Avui dia, quan un
poble amb recursos i cultura mil·lenària demana la separació, és que té sobradíssims motius. El 8 d’abril el país en
va ser testimoni al Congrés, on els punts greus de fricció quedaren falsejats
amb mentides i demagògia. Carregar la culpabilitat a un líder és una ofensa a
la intel·ligència col·lectiva i a la democràcia. Fer possible l’impossible se’n
diu “voluntat política” en argot governatiu, i en un estat lliure s’avantposa a
la rigidesa de la llei, sempre interpretativa i mutable.
Els valors de la
unitat i la història d’Espanya tindria un pes específic poc rellevant a Europa
a l’hora de vetar un Estat català democràtic. Els criteris europeus són
financers primer i polítics després.
Catalunya té el mateix ADN europeu que Espanya. La bifurcació de dues branques suposaria una divisió jurídica amb drets i
deures repartits. Unes veus considerarien el nou Estat com a extracomunitari. L’únic cert, que la jurisprudència
europea no té antecedents en aquesta casuística. Europa no farà de testimoni d’una
reconciliació sinó d’àrbitre de dos macro deutors que no perdonarà. Si Catalunya
ja aporta el 20% del global espanyol, ¿quin problema afegit tindria per seguir
fent-ho, separada? Les conclusions del Consell Nacional de Transició evidencia
que l’argumentari de la por utilitzat pel govern central no té rigor científic.
Són amenaces per atemorir l’electorat català i no espantar un poble espanyol
amb possibles noves càrregues fiscals. Ni permanència automàtica, ni expulsió definitiva.
Són previsibles passos intermedis de regulació i adaptació.
L’anàlisi d’aquest òrgan
assessor de la Generalitat és fiable davant les urnes? Els seus dictàmens són pronòstics
o desitjos gratuïts, només probables o
contrastats amb la Unió Europea? “La
flexibilitat i el pragmatisme de la UE” (Viver Pi-Sunyer) són dos pilars
del quatre escenaris dissenyats. La resolució final d’aquesta inclusió europea aniria
lligada al grau de tolerància del procés segregacionista: unilateral o pactat. Això explica el “no quiero” més agressiu del govern, escudat en una Constitució eterna,
mentre tingui la majoria absoluta. Un principi fungible i fora de la realitat. La Constitució europea
s’ha modificat 15 vegades des de la fundació (1957) i s’han creat més de 60
Estats al món en menys de 100 anys. Europa no és homogènia ni estancada, és
negociadora per definició. Els pobles flueixen com la vida mateixa i han de trobar
el seu estatus propi quan es desestabilitza. La raó del 9-N és votar amb
democràcia una Catalunya que sigui estimada i respectada de veritat dintre d’Espanya
o consensuar pacíficament una sortida sense rancúnia. Un dels eixos fonamentals
intocables d’un poble és la llengua i la cultura -irrenunciables per dignitat
personal- més que el poder expansiu de l’economia.
Ramon Mas Sanglas –
Sta. Eugènia de Berga – 17/4/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada