divendres, 11 d’abril del 2014

Parla, poble!

Com pot estimar tant Espanya els catalans amb una declaració de guerra permanent? Quin és el secret del seu enamorament? Presoners d'amor, fins quan? 

Estem tips de maratons verbals de diàleg i més diàleg polític i d’amor propi ferit. Mentrestant pren cos la independència que repudien. Si el discurs partidista no troba correspondència només queden uns interlocutors neutrals vàlids: els ciutadans, els seus servidors oblidats a qui deuen l’escó de cada quatre anys.
La interlocutòria del Congrés ha mort. La voluntat política conservadora està malalta o desapareguda. Per què serveixen, doncs,  els instruments creats per pactar? Els torpedes irremissibles del PP i del TC estan encarats ara a la consulta parlamentària –fàcil de dinamitar- i a les eleccions plebiscitàries legals quan toqui. Esperarà dos any el poble? Aquest és el carreró imposat pel corró de l’absolutisme que blinda la immutabilitat de la Constitució i parapeta el seu argumentari. A Catalunya no li passa res, se l’estima –amor de butxaca- i se li paga, és ben tractada, es respecta la llengua, tots som iguals i espanyols. Si hi ha conflicte és pel radicalisme català que s’ha de combatre amb el rigor i l’imperi de la llei. Fins aquí seria admissible i normal en un règim dictatorial. Com es pot presumir de democràcia tapant la boca a qui demana decidir el seu estatus amb dos terços dels Diputats i un programa electoral guanyador? Una parella amb risc d’agressió física o mort ha de demanar permís als veïns per separar-se? La solució: la reconciliació o la fugida. Mai esperar el desenllaç fatídic. Qui decideix la gravetat i urgència del desencontre és l’afectat, no el legislador. En la relació Catalunya-Espanya són els ciutadans agreujats que democràticament han triat les urnes per saber les voluntats. La llei més restrictiva, té una porta o escletxa interpretativa aplicable en cada cas. La frontera no depèn de la majoria política fins perdre-la electoralment, esperar la baralla i el desencís dels pobles per asfíxia.
La submissió i la independència han trobat una nova cruïlla: l’encaix de la singularitat catalana (art. 152.2) sense retocar tota la Carta Magna (Herrero de Miñón).”Proposa una eina pactista blindant competències econòmiques, financeres, educatives, lingüístiques i culturals”. Rebla el mateix clau de la voluntat política qüestionada pel PP. Una via opcional que molts referendarien sempre i quan restaurés drets ribotejats de l’Estatut 2005. La “mutació” que formula el pare constitucionalista reajustaria desigualtats fiscals i restabliria identitats perdudes.  La solidaritat quedaria restringida amb paràmetres europeus (3,5% del PIB), respectant les rendes per càpita que difereixen entre províncies com el cost de la vida. Això és realisme i no discriminació. Catalunya tampoc pot somniar amb el confort dels països nòrdics. El principi econòmic rector és la pròpia sostenibilitat, no el paraigua de les subvencions. El règim autonòmic irreal està cridat al reagrupament regional. Les singularitats històriques de Catalunya, País Basc i Galícia a més de la peculiaritat lingüística han de tenir la potència econòmica i productiva per gaudir de l’autosuficiència.
Amb el llast de l’immobilisme i la prepotència del govern res es mourà. La polarització d’un espanyolisme radical i un catalanisme tancat no trobaran l’encaix sense consultar el poble. La por del resultat no els deixa viure. Catalunya entoma la votació adversa contra el sobiranisme sense renunciar alternatives legals.  ¿Per què el PPC no va acatar la majoria absoluta (90%) a favor de l’Estatut aprovat denunciant-lo al TC amb un milió de signatures? El ressentiment del Tinell d’autoexclusió encara és viu a Catalunya i a nivell nacional. Val la pena ”esperar promeses que no es compleixen?” (Junqueras). Queda palès que el desenllaç no té resposta política sinó democràtica directa: Parla, poble!
Ramon Mas Sanglas / Sta. Eugènia de Berga -12/4/2014


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada