L'endemà del debat, el 84% del NO programat té un color positiu a
Catalunya: el món i els espanyols saben quina talla democràtica gasta
Espanya i els catalans tenen les mans lliures per portar el projecte via
Parlament.
El debat
Catalunya-Espanya del 8 d’abril per sol·licitar un referèndum legal va destapar
uns dèficits espanyols molt greus. Demanar permís per exercir la democràcia? Demostra
que la llei que ho prohibeix és poc democràtica. S’ha perdut una ocasió formal de
la reforma autonòmica, l’inici d’una segona transició consensuada. Vells dogmes
sense credibilitat criden l’actualització constitucional. Una cadena d’errors
va malmetre el ple. No es pot votar una voluntat política enfrontada a la
legalitat jurídica –el cercle quadrat- en mans d’un monopoli bipartidista. Amb espases
revengistes no existeix diàleg i menys l’entesa. Un tema transcendent no es
ventila en un sol debat trucat, rellotge en mà i un nerviosisme a flor d’escó.
Amb resultats pactats a priori va surar una llibertat crispada i el distanciament
per falta de flexibilitat, calendari i compromís alternatiu. Sarcàstic el
seguidisme d’un PSOE –aconsellant al PP no girar l’esquena a Catalunya- que tenia
la clau del seu federalisme amb l’abstenció o recolzant la primera pregunta de
la consulta feta a mida. Un factible casament “d’estimació real” es convertí en
funeral d’una democràcia immadura. El més positiu fou el trencament nacional
del tabú separatista i la inversió dels efectes: les amenaces contra
catalans s’han convertit en la por
espanyola d’una fugida. Catalunya és sols la punta de l’iceberg d’una transició
no resolta, del cafè autonòmic mal dissenyat. Esgrimir el sobiranisme com el
causant del “conflicte espanyol” no servirà d’amnèsia de batusses històriques.
Unes de segles i les recents a partir del vilipendiat Estatut del 2005.
Ficar-ho tot en el sac dels greuges econòmics és el súmmum de la indignació
popular. El menyspreu de la cultura i les persecucions de la llengua es reparen
amb llibertat democràtica, no diners.
Quan un model institucional
està esgotat no ho tapa la crisi, la Constitució i la unitat consanguínia. La
maquinària obsoleta de l’Estat s’ha de substituir. Els murs del poder polític i
mediàtic no la poden parapetar eternament. Les urnes del poble català ara són
imbatibles. Espanya demana canvis estructurals com a víctimes d’autonomies
utòpiques, presoneres d’un règim subvencionista intern anquilosat. Catalunya no
vol privilegis, ni té vocació perpètua fent aportacions milionàries. Ha de
canviar el mapa territorial, digui’s autonomies
reals, estats federals, confederals o independents. S’han de fusionar regions
improductives i simplificar la burocràcia política, gestora i funcionarial. Les
balances fiscals objectives parlen per si mateixes i dibuixen un nou estatus
geogràfic. L’experiment de 35 anys ha fallat per l’esmicolament insostenible.
No admetre-ho per patriotisme sentimental i fer reformes externes d’imatge és
apedaçar un edifici ruïnós.
La consciència
ciutadana agafa més embranzida després del debat malgrat les mans buides. El
dret a decidir dels catalans no es pot silenciar amb la mordassa de la llei. Com que el referèndum legal s’ha negat via
estatal, es farà la consulta via parlamentària. Necessitem saber quants som per
programar unes eleccions fermes, quan toqui. No ens embenem els ulls aquí i
allà. Espanya està angoixada per conèixer
la voluntat dels catalans i projectar el seu futur amb ells o sense. Això és
democràcia sense escarafalls. Prou d’enganys i pronòstics apocalíptics sobre una
Catalunya creadora del 20% del PIB nacional, 26% d’exportacions i el 25% del
turisme. On planen més les nuvolades financeres? Amb un panorama espanyol tan
diversificat invocar la maledicció europea sobre Catalunya és frivolitat. Un
litigi entre polítics i ciutadans es desencalla votant primer i amb l’estat de
dret flexible, després. L’home no fa les lleis per subjugar-se. Al sobiranisme li queden diversos camins
legals fins el 9-N. Les portes de Madrid, oficialment tancades als ulls del món,
carreguen de raons al catalanisme assetjat. El trànsit a un nou país, -unit,
compartit o segregat-, no pot dilatar-se més temps perquè estan en joc la
recuperació de la crisi i la inserció d’una generació jove desenfeinada i
ofegada per falta de recursos.
Ramon Mas
Sanglas-Sta. Eugènia de Berga - 9/4/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada