El
missatge nadalenc del rei ha anat de dret al catalanisme dissident
proposant una reforma constitucional. Fem-ho bé, Majestat, i del tot.
Cadascú al seu lloc i per voluntat democràtica.
Sobirà ho és el rei,
la nació espanyola i aspira ser-ho Catalunya in extremis. Tres homònims amb
significació semblant i diferent. ¿Què implica la “generositat” que demana el
monarca al poble espanyol? Els súbdits han de ser generosos envers ell, els
polítics recíprocament i els ciutadans entre sí per conviure pacíficament. Proposa
reformar el sistema constitucional que grinyola i sotragueja per envelliment,
¿o per la moguda independentista del poble català? Cap dubte, Catalunya s’ha
fet sentir fins la Zarzuela. Però, la intencionalitat del discurs és clarament
unidireccional: sobra tot desafiament sobiranista de secessió. Com no podia ser
d’altra manera, el missatge tufeja a
indignació contra separatismes. Si hem de participar-hi tots, Majestat, tothom
té quelcom a dir. Conseqüentment, s’espera la invitació formal a ser preguntats
legalment com en tot país democràtic de veritat.
Si anem al fons de la
qüestió el pastís s’ha de repartir bé, començant per la mateixa monarquia. El
seu oferiment generós no ha de posar entrebancs al poble perquè contesti si vol
una Espanya republicana o monàrquica i adaptar la Constitució al nou estatus
nacional. Ara tenim una reialesa per imposició, no per votació democràtica. En
cas de continuisme, la generositat de Joan Carles no exigeix l’abdicació en el
Príncep? Les paraules majestuoses també han de ser traduïdes a la realitat
temporal i aplicades quan és l´hora. Si guanyés l’opció republicana, caldria
fer el traspàs sense escarafalls. El joc de la democràcia –quan s’hi creu i es
practica- és la personificació del poder en el sistema que més convé en cada
moment històric. El seguidisme per inèrcia i herència pot ser el pitjor dels
mecanismes quan l’eficiència és escassa o l’exemplaritat poc imitable.
Respecte la
generositat política, el rei fa esment del problema Espanya-Catalunya, -sense
anomenar l’autonomia- i de la modernització del partidisme espanyol. El
redactor del missatge és conscient que aquí pica pedra granítica. Sap que
aquesta cuirassa és impermeable començant per una llei electoral intocable,
contraposada a tot model de llistes obertes. Sap que el bipartidisme instal·lat
és la garantia d’unitat patriòtica contra els nacionalismes perifèrics. Que una
majoria absoluta conservadora és garant i blindatge del poder reial. Quin
sentit té repicar campanes de renovació en un missatge clàssic i rutinari en la
nit de Nadal? La sinceritat i la transparència amb fets ha de prevaler a
l’exuberància verbal.
El rei dedica un
record a les víctimes de la crisi invitant als agents socials a superar
diferències. Reconeix que sense un compromís ètic, una recuperació del treball
i la lluita de les institucions contra la corrupció, el diàleg serà de sords.
Qui, quan i com s’ha de posar fil a l’agulla? La vella cançó d’un règim
autonòmic obsolet i car fa temps que espera nova partitura.
El procés sobiranista
de Catalunya està encarrilat amb pregunta i data. Les forces vives del govern
estatal tenen el recorregut d’un any per brindar alternatives sensates, no per
aturar el projecte, i confrontar-les
democràticament amb la ciutadania catalana –legítimament- en les urnes. Això és
diàleg encarnat, generositat, transparència i llibertat. Quatre bondats que
Catalunya està demanant trucant portes tancades arreu del país. El catalanisme està
obert a la coherència digna, a la pluralitat política i a la negociació econòmica
equilibrada. La segregació serà votada com a últim recurs, quan l’asfíxia del
centralisme faci inviables altres camins d’entesa. La independència serà per
obligació, no caprici. Un país modèlic en acolliment, integració, treball i
solidaritat, ha d’estar molt maltractat perquè digui “prou” i “adéu”, després
d’anys i segles de perseverança i esforç. Els sentiments patriòtics sempre
queden supeditats a la raó en moments decisius. Per això serà difícil trencar
un poble convençut malgrat les forces polítiques de la desunió.
Ramon Mas Sanglas –
26/12/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada