Espanya contra
Catalunya no és cap titular periodístic nou. Ara la batalla externa no té
fronteres i els mateixos adversaris estan dins de casa, entre partits. La
guerra del deute envers Europa ha tret de polleguera al govern central sense
mirar prim d’on i com treure recursos per donar resposta a les exigències
europees. L’estat autonòmic ha de carregar tot el mort (només amb el 35% de
despesa) sense disposar dels drets econòmics competencials que no rep. Quantes
crisis vives ha d’apaivagar el contribuent? Una quarta onada de retallades imminents per als catalans fa dir “fins aquí i ens plantem”. Catalunya ja
ha fet prou i massa durant trenta anys amb l’aportació solidària del 8% en
detriment de les seves inversions i en benefici de vuit Comunitats que superen
el rànquing de Catalunya com a receptores. La mateixa queixa és dóna a
Alemanya. Baviera –el Land més productiu amb tres més- ha plantat la seva
solidaritat envers els territoris restants acusant al govern central d’afavorir
en excés les regions menys desenvolupades en perjudici propi.
La decapitació
social del govern Rajoy a costa de les Autonomies ha sacsejat els parlaments
regionals. La captació dels nous impostos nacionals sobre els consumidors no
pot recentralitzar-se íntegrament. Han de contribuir a eixugar també part del
deute autonòmic. Les duplicitats impositives són aberrants per injustes.
L’astúcia política té límits i contrapartides. Els convergents del govern
català van marcar l’objectiu del pacte fiscal com la meta per posar fi a tal
espoliació permanent. Ha arribat el moment de la veritat parlamentària i de
posar cara i ulls a la realitat: les
xifres de la negociació en cada àmbit, dintre i a fora. Estem tips
d’ambigüitats i desavinences partidistes. El ressò popular de les enquestes és
altament favorable a la hisenda catalana: recaptació i administració, a l’estil
del concert basc. Amb la mateixa contundència negativa respon el govern de
l’Estat. Aleshores s’ha de passar a l’acció plantejada: referèndum popular vinculant o eleccions anticipades. Totes dues
són veus finalistes de la democràcia. Quina és prioritària per a una millor sortida
pactada o unilateral, sense repressions? Si per a Catalunya el pacte fiscal és una
porta de la crisi catalana i espanyola, per a Espanya representa la fuga del
millor apostant. No crec que facilitin la
tercera via, la independència, que hauria de passar per les dues opcions
anteriors, forçosament.
Fer volar coloms
amb somnis de grandesa és fàcil. El català de peu –encara amb feina o a l’atur
i el pensionista- vol esmorzar, dinar i sopar cada dia. Demanar-li a cegues un
canvi radical d’estatus econòmic o polític per a Catalunya, sense valorar els
pros i contres, és obligar-lo a donar pals a l’aigua. Fins que amb majoria
absoluta els nostres diputats no presentin els comptes transparents d’una
alternativa i la seguretat d’una nova Catalunya digna i viable als ulls
europeus -sense conflictes nacionals greus-, el vot popular restarà penjat d’un munt d’incògnites molts anys. Si
la garantia del dia-D en educació, sanitat, treball, pensions i benestar social
és ferma, el poble català no dubtarà el SÍ
a l’autodeterminació i el sobiranisme.
En aquest país s’ha
volatitzat la paraula del polític cavaller. Els tribunals estan tips d’esmenar
lleis i contra lleis recorregudes per la guerra d’interessos partidistes. Sobra
opacitat i falta lleialtat als acords escrits que s’incompleixen per sistema. Sense
lideratge fiable i un model d’Estat estable, ¿quins criteris i valors ètics
infondrem a la generació dels joves?
Ramon Mas Sanglas –
18/7/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada