L’agonia d’una
llengua mata la cultura del poble. Quan perd la llibertat del seu ús des del
bressol comunitari -l’escola-
comença la fase d’extermini. El franquisme –habla
en cristiano- va ser un assaig d’aniquilació fallit gràcies a la parla
vivencial arreu del país. Casualment, l’artilleria ministerial anticatalana, després
d’unes eleccions pro sobiranistes, salta directament a la jugular de la
societat, l’ensenyament. Un intent de genocidi col·lectiu per enderrocar de nou
l’essència del catalanisme. Tot un despropòsit oportunista i antidemocràtic: espanyolitzar
els catalans per llei orgànica atacant la consubstancialitat diferencial de
l’escola. Una croada verbal orquestrada per salvar la unitat patriòtica. No han
sabut pair un Parlament amb el dret a decidir majoritari sortit de les urnes.
En vida del dictador
algunes escoles impartien classes de català i en català. Eren clandestines. La
saba del catalanisme mai va desaparèixer en quaranta anys. Ara, en una suposada
democràcia i el suport de la societat civil, uns docents formats en la immersió
vehicular per convenciment i eficàcia, ¿com deixaran eradicar un sistema
educatiu avalat per l’Estatut, la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) i el reconeixement
universal? Catalunya és un model europeu únic de cohesió sociolingüística.
Aglutina més de 100 parles maternes diferents
a través de l’escola en català sense trencar cap vincle familiar, amb el
màxim respecte lingüístic del carrer i l’estricte compliment amb la
cooficialitat del castellà que tots dominen per igual o millor al finalitzar
l’escolaritat. Vuit milions de catalanoparlants dels onze milions d’habitants
dels Països Catalans tenen dret i veu pròpia per ser respectats i negar-se als
interessos sectaris.
L’avantprojecte
reformista és merament ideològic –de la fundació radical Faes-, polític i
partidista, fora del consens. Per la mateixa raó és una ofensa a la pluralitat
de l’estat espanyol, no solament per a Catalunya i la seva llengua. És
lamentable la persecució del català arreu de la geografia tallant ales als
fills dels castellans que tenen l’oportunitat d’or de conviure i enriquir-se
amb la llengua autòctona d’on viuran i possiblement treballaran. Molts seran víctimes
de la segregació social per culpa d’uns governants obsessos. Més endavant ho
recriminaran als seus propis pares. La immersió lingüística escolar és un premi
per als de fora, que haurien d’agrair, no un càstig.
No hi ha cap raó
pedagògica després de 30 anys de resultats excel·lents que justifiqui el canvi.
La demanda d’una minoria de castellanoparlants que exigia uns drets
constitucionals d’atenció s’ha resolt. La polseguera aixecada afavorirà un tsunami
independentista. L’objectiu és pervers: “Antes
Catalunya rota que fuera de España” (Aznar). Intentaran dividir la
població, però, aconseguiran tot el
contrari. Tanta bel·ligerància externa confirma que el camí dissenyat i triat
pels catalans és un encert i no una quimera. “Benaurats si us insulten, sou perseguits i malparlen falsament de
vosaltres. Estigueu alegres i contents, perquè la vostra recompensa serà
valuosa”. L’opressió del ministre és una invitació a
la desobediència civil amb un front popular comú encapçalat pels docents per
continuar la tasca i directrius de la LEC sense defallir.
Ramon Mas Sanglas –
7/12/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada