diumenge, 16 de desembre del 2012

Una cadena educativa polititzada


Assistim a una representació teatral dramàtica sobre la reforma del sistema educatiu amb un guió trucat i uns actors polititzats obsessius. El guionista de l’obra amb intencionalitat maldestre ha capgirat unes línies mestres de l’estructura educativa del país i les comunitats autònomes amb projecte propi sortit dels parlaments respectius. No es pot esbiaixar amb criteris polítics partidistes l’essència troncal dels drets i deures constitucionals i menys a costa de les tres llengües cooficials de la nació, tan legítimes com el castellà.
Ningú discuteix “els drets constitucionals de la gratuïtat, llibertat de triar escola pública o privada i per crear centres propis” (art. 13 i 27). Que “la llibertat va lligada a la llibertat ideològica dels centres, religiosa i d’expressió” (Sentència del TC 5/81). En cap moment s’atribueix als pares el dret a exigir a la carta la modificació del currículum escolar en funció dels interessos de llengua materna individual o criteris de privilegi no establerts per normativa parlamentària. La LEC a Catalunya té un marc competencial transferit i aprovat sobre la reglamentació lingüística cooficial i l’obligatorietat d’assolir per igual les dues llengües al final de l’escolaritat obligatòria. L’obvietat i el seny constaten que a més dificultat per aconseguir l’objectiu caldrien més hores de català o castellà en situacions anòmales. Un castellanoparlant, immers en la seva llengua materna a casa i al carrer és absurd que exigeixi més hores de castellà a l’aula en detriment del català que ignora del tot. El seu entorn extraescolar  no el beneficia gens. Tot el contrari d’un català respecte al castellà. Una mini minoria de famílies vingudes a Catalunya –no integrades-, recolzades per un espanyolisme polític retrògrad, va ser el detonant per cursar una denúncia al TC contra la immersió vehicular catalana. Paguen el favor cultural amb un recurs que passa a mans dels jutges de la mateixa corda. Què en podia sortir? Un conflicte lingüístic inexistent fins aleshores. Vet aquí la llenya de l’obsessió persecutòria del ministre Wert per reformar verticalment el model educatiu de l’Estat sota el prisma de la igualtat lingüística en la doble cooficialitat, malgrat la inferioritat del català escrit i parlat en la societat. Tot s’ha encadenat perversament.
Un projecte de llei totalment polititzat, sense arguments pedagògics, no té cabuda després de 30 anys d’immersió exitosa. La immigració castellana de Catalunya està orgullosa de l’escola dels seus fills que els ha fet tots bilingües. Han estat el vehicle perquè els pares aprenguin i parlin també el català sense complexos. Comptadíssimes excepcions no donen dret a incendiar un sistema que destrossi la ciutadania cohesionada amb més de cents ètnies diferents. Una obra mestra dels docents i la llengua pròpia. Ministre Wert, qui paga no mana per sobre la llei que vol la majoria. Si té dubtes de la voluntat majoritària al respecte, faci un referèndum a tota la comunitat educativa catalana. Ni les escoles privades de Catalunya –també amb immersió catalana- canviaran el seu currículum cobrant, ni la Generalitat (els contribuents) pagarà capricis ideològics d’unes famílies que prefereixen marginar-se. Ja veu que el criteri popular està anys llum del polític. Si el guió de la sensatesa i la raó dels fets no s’imposa, la insubmissió a la seva llei –no la nostra- serà la decisió final de la comunitat docent abans que la divisió faci més estralls en la llengua del país.
Ramon Mas Sanglas – 17/12/2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada