Les vagues són
eines poc productives perquè la afiliació sindical és minoritària i els
polítics en fan cas omís per sistema, a més del perjudici econòmic del treballador. Les concentracions i manifestacions
esporàdiques –fora d’horari laboral- són tocs massius d’atenció d’un malestar
social concret, però infructuoses sense
un pla d’acció posterior.
La filosofia de la reivindicació
justa i efectiva ha d’anar directa al moll de l’ós del patró o de l’administració
pública- sense perjudicar al ciutadà neutral- , amb fets consumats, no amenaces ni súpliques. Té un nom
ben explícit: insubmissió o desobediència
civil, treballant i sense reducció salarial. És la moneda de canvi de
l’antidemocràcia i sordesa. Apliquem-m
’ho al context educatiu . La societat catalana ha dit no a l’avantprojecte
estatal del ministeri i a la destrucció del català com a llengua vehicular de
l’escola. Actuem en conseqüència fent les coses com fins ara segons la Llei d’Educació
de Catalunya (LEC) emparada per l’Estatut. Única regla d’or per reeixir: full de ruta unitari del govern
amb tota la comunitat educativa - sense esquerdes- començant pels pares,
representats en les AMPES. El professorat sense el seu recolzament seran carn
de canó de la persecutòria oficial. L’alumnat, el principal beneficiari, té
l’obligació de continuar el llegat de 30 anys d’escola catalana amb el seu
esforç persistent per ser trilingüe al final de l’escolaritat.
Els adults de certa
edat recorden fets docents entranyables durant la dictadura. No va ofegar
l’escola catalana viva i subjacent en moltes aules. Els llibres de text eren
tots en castellà, evidentment, però el mestre amb convicció ho explicava en
català, clandestinament, quan podia. Ara gaudim d’un estatus democràtic oficial
o oficiós, però reconegut. La ideologia conservadora d’un partit governant no
pot apropiar-se sense consens –ni per llei orgànica- dels eixos cabdals d’un
model educatiu expropiant la voluntat del poble definida fa anys. No hem
d’amagar-nos de cap il·legalitat ni inspecció. Si les editorials no brindessin
prou llibres de text en català – per por a represàlies o interès de mercat estatal- , els docents de
cada centre són prou experts per confeccionar els seus dossiers, com han fet
molts anys amb els crèdits variables, entre d’altres.
Prou de jugar al
gat i la rata. D’aquí tres anys tornarem
a canviar l’estructura curricular quan el PP deixi de governar? El país és de tots, no dels polítics de torn.
Si no saben què volen els pares per als seus fills que obrin les portes als
referèndums democràtics per dialogar. Prou d’humiliacions i rancors. Oïda sorda
a tota innovació segrestadora de la llengua autòctona. Què faran? Tancaran les
escoles públiques i trauran els concerts de les privades per decret? Multaran
professors i alumnes que es neguin fer immersió en castellà? El codi penal
haurà de canviar. Si no defensem la nostra llengua, qui ho farà? La divisió és
la seva arma de lluita. No defallim en l’objectiu comú: “Per
un país de tots, l’escola en català”.
Ramon Mas Sanglas –
12/12/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada