dimarts, 11 de desembre del 2012

Wert s’ha passat de rosca



Va a la seva i escolta poc els companys”. És obsessiu amb les sentències del Tribunal Constitucional sobre la llengua que creu infringides. La vicepresidenta Cospedal  coordinadora del partit en educació li va aconsellar centrar-se en el dret familiar a escolaritzar també en castellà, sense modificar el sistema de dalt a baix. Que les autonomies afectades busquessin unes fórmules consensuades. Al ministre li fallen les formes i li sobra tossuderia. Interpreta la història amb un tarannà conservador i personalista. “Va per lliure i no ens fa cas”, reconeixen els seus. Ni el PPC aconsegueix ser escoltat malgrat la insistència. Abans que destrossi més el país, senyor Rajoy, ¿li pot parar els peus? Amb l’educació no s’hi juga i no pot estar vertebrada unilateralment sense una transversalitat pactada. Per respecte a la mateixa Constitució que tant defenseu, us oblideu de les competències educatives transferides. L’Estat no té el 100% del control, ni  drets absoluts per fer i desfer.
La qüestió lingüística és molt sensible al ciutadà, potser prioritària a la butxaca. Defineix la identitat i la cultura, no solament a Catalunya, confessen assessors propers al ministre, que no el defensen ni en privat. Que el seny s’imposi a abans no arribi el projecte definitiu al Congrés i els mateixos col·legues el puguin esmenar. En tot el procés d’elaboració  Wert s’ha trobat poc acompanyat dels consellers sectorials. Més d’un l’ha plantat  i d’altres han insinuat que el text és millorable. Però ell, implacable.
Al sociòleg Wert li falta tacticisme envers els sistemes educatius basc i català. Trenta anys de treball en llengua autònoma no es poden llançar per la borda amb tota una immersió lingüística assolida que els docents consideren seva. Amb un ego pujat de to, Wert  no sap reconèixer ni inserir els mèrits aliens. La seva autodefinició,  Soy un toro bravo que me crezco con el castigo”, ho diu tot. Aneu dient, que quant més, menys. Tal actitud, de curt recorregut i bel·ligerant, fa aixecar tota la comunitat educativa en moments  crispats de la crisi i la llibertat trepitjada. No poden digerir que la llengua vehicular autòctona faci créixer els nacionalismes en perjudici de la sagrada unitat hispànica. Una immaduresa democràtica. La resposta més errònia és la destralada vertical al sistema docent, que escalabri tot l’esquelet del  model autonòmic. Els nacionalistes bascos opositors a la moguda reformista són tractats de “talibans” i a la resistència catalana de “fàbrica d’independentistes”. És evident que la terminologia polititzada dels conservadors espanyols és la seva arma clàssica per atiar el poble i carregar-se així d’arguments per intervenir desmesuradament des de la majoria absolutista.
Ramon Mas Sanglas – 10/12/2012




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada