La
por i l’amenaça de l’espanyolisme recalcitrant amb les variants mediàtiques més
punyents ja no impacten l’entorn independentista. Està vacunat dels atacs
injustos i arguments europeus discutibles. Un poble madur no es deixa intimidar.
La tàctica del xantatge i l’extorsió financera han fracassat. Intel·lectuals espanyols assenyats inviten
aparcar tot desafiament polític. El camí rupturista d’uns i l’opressió d’un
govern constitucionalista no tenen punt de trobada. Admeten que Catalunya no és
compresa pels espanyols tancats en una identitat centralista que exclou els
catalans menys espanyols o gens. La llibertat no té pàtria i molts amos. Si el
PP i el PSOE apliquen el rol de la pluralitat, tots els pobles trobaran fórmules
mixtes de confluència. Potser alienes a les tesis partidistes. Federalisme autonomista o estats associats? Que el cafè per
a tots s’ha acabat, és innegable. Una Catalunya productiva (20%) –que no volen
perdre- és l’ànima del país, però la caritat comença per a un mateix. En altres
paraules: és imprescindible i urgent la reforma del marc autonòmic caducat per
ineficaç. S’imposa una nova transició
espanyola envers la reestructuració nacional més simple, productiva i
econòmica. Alternativa per aturar el secessionisme objectiu i legítim basat en
el dret a decidir?
La
diversitat parlamentària catalana és capaç de trobar més vies comunes compatibles?
La frontalitat sistemàtica basada en la Constitució no és cap sortida colateral
vàlida. La manca d’opcions dóna ales a l’enrocament independentista. Un
apropament centralista pacífic sense enganys seria un punt de reflexió per a la
societat catalana menys radicalitzada. Als convergents, amb l’aigua al coll,
se’ls obriria una finestra per refer l’alè de l’asfixia governativa. El
president Mas es trauria un mal tràngol convertint el problema català en
espanyol. Una reforma institucional de calat no perllongarà privilegis de concerts
econòmics, doncs, cada territori federatiu disposaria d’hisenda recaptatòria
pròpia. Un nou país d’estats confederals, a priori no pot crear diferències
administratives entre ells, malgrat certa asimetria del poder adquisitiu.
La
demanda d’aquesta remodelació –sorgida de molts àmbits polític-econòmics- per
superar la crisi, requereix un preacord PP-PSOE nacional i obrir el meló
constitucional. El fre a l’independentisme, una excusa prou vàlida per iniciar
la segona transició? Seria un pas històric sense precedents. Una trampa o un
pols als sobiranisme? Un país independent té costos i avantatges diferents d’un Estat amb
territoris federats i autodeterminació total? Una consulta vinculant i
democràtica als catalans faria decantar la balança final. El gran escull: quin model espanyol suportable es pot dissenyar
a gust de tots? Les llengües cooficials de l’Estat, el veïnatge, la
població i riquesa local -l'homogeneïtzació econòmica- poden ser criteris
objectius per reconvertir i reduir al 50% o més les autonomies actuals. Un mapa
d’estats autònoms equival a l’anul·lació total dels ministeris centrals, a excepció
de l’estament presidencial. Un sistema equilibrat d’estalvi i de respecte
identitari podria satisfer als unionistes hispànics més exigents i als
nacionalistes més liberals amb el mínim de càrregues solidàries.
Ramon
Mas Sanglas – 27/12/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada