dimecres, 27 de febrer del 2013

Decidir qui, què, quan

Les guerres fraticides poden ser cruels o semblar-ho. Fa anys que les relacions entre PSC-PSOE patien tibantor. Celebro que el desencadenant recaigui en el dret dels pobles a decidir. S'ha evidenciat així el grau de qualitat democràtica de cada coalició.

El PSC puja, finalment, al tren del dret a decidir dels ciutadans. Ho fa per la porta ampla del Congrés des de Madrid, no del Parlament. Benvingut sigui. La coherència a favor dels catalans és un bon pas per recuperar la seva credibilitat perduda fa mesos. El desafiament al PSOE trencant la disciplina de vot -13 diputats dels 14-  ha estat un fet històric en benefici de la democràcia catalana. Espanya, amb el seu NO absolut a les consultes nacionals ha dit a Europa que no és directament democràtica des del poble. El bipartidisme espanyol prefereix una democràcia oligàrquica. La votació en contra de tot referèndum legal confirma la por a retocar la Constitució anacrònica i la mort democràtica de les decisions populars. Es consagra així la perpetuïtat en el relleu del poder.
El punt d’inflexió del socialisme català entreveu incògnites sobre la durabilitat o el divorci amb el PSOE. Deixarà de ser un partit sucursalista de Madrid i s’allunyarà del monolitisme del PP? Esperem no quedi en simple anècdota malgrat les sancions disciplinàries. Tota inhibició política – no votar- és covardia, pura indefinició per canviar la relació Espanya- Catalunya. Només el poder democràtic pot gestionar el futur unit o separat dels dos territoris en conflicte.
La Cambra catalana s’enforteix amb un 80% de diputats a favor del dret a decidir. Només PP i Ciutadans s’han marginat enrocats en el passat centralista, nacional i partidista. No han entès que la seva raó d’existir dimana de baix, no de les jerarquies autoritàries. Aquest qui decideix no té alternatives sense les urnes. La gent vol ser consultada lliurament com a amos del país. No es cap concessió del partidisme, és un dret inalienable de ciutadania.
El frontisme polític es centra en el què decidir. El PSC va presentar batalla al Parlament i va negar l’adhesió al grup majoritari pel concepte sobiranista implícit en la proposta votada. A Madrid la intencionalitat a decidir era oberta a totes les opcions del país: federalisme, nous estats, reforma autonomista. Aquí comença la pedagogia titànica per explicar la consistència d’aquestes modalitats i les derivades de cada estatus. L’independentisme ben entès, compartit i pacífic no pot tenir riscos indestructibles si té l’aval global. Un federalisme espanyol d’estats simètrics, sense interdependència econòmica de solidaritat per sistema, no faria escarafalls. De quants estats parlen els socialistes? No hem vist cap proposta de mapa federal peninsular. Si pensen en un simple canvi de nom de les 17 autonomies, el rebuig està garantit.
Més discrepància encara en el quan decidir. El canvi eficaç només pot arribar amb la llibertat del poble, per assumir noves estructures territorials, reformes del mapa autonòmic desequilibrat i pactes fiscals. S’imposarà la ruptura unilateral per majoria? Si es donés seria per sordesa envers uns ciutadans farts d’aguantar opressions històriques. Desqualificar, reprimir i fustigar Catalunya és una greu immaduresa política de desafecció. El millor exercici democràtic és practicar-lo a casa. Al partidisme li calen dues prèvies de reciclatge intern: acceptar la llibertat de vot en el si de cada coalició i aprovar urgentment una llei electoral oberta, nacional i autonòmica.
Ramon Mas Sanglas – 27/2/2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada