L'escola
catalana i espanyola sempre han mirat el nord d'Europa buscant
referents. Finlàndia és un prototip digne d'imitació. La interacció
social, familiar i laboral rep tot el suport de la ciutadania i l'ajut
econòmic estatal necessari. L'escola és la primera inversió de futur del
país.
Jordi Évole, gràcies
per obrir-nos una ruta d’il·lusió des d’Europa (programa Salvados). Aquí estem ensopits i la moral trepitjada. Necessitem
aire fresc. No contaminem l’escola amb negres trifulgues d’adults
irresponsables i egoistes. L’educació viva i sana no combrega amb promeses
electorals filibusteres ni politització partidista. Irradia transparència i candidesa
–no ingenuïtat- pels quatre costats, cada hora.
Finlàndia és un model
d’educació pública (el 98%). Un model amb impostos ben repercutits socialment
que rep l’aplaudiment del ciutadà. Un servei excel•lent no dol la butxaca. Per què
pagar hores extraescolars si el contribuent costeja tot el personal, material,
menjador, llibres i transport? No calen escoles d’elit (el 2%) per als finesos.
Espanya té un 70% i 30% respectivament. Qüestió de descrèdit o classe social?
Només el 0,2% no acaba els estudis. Aquí el 30%. Finlàndia, somni espanyol i
català, mai serà realitat aquí mentre l’ensenyament no agafi el relleu en la
prioritat inversora de l’Estat. La contractació dels docents necessaris (18
alumnes per aula), els recursos materials pedagògics i les instal·lacions tenen
un preu. La professionalitat, la voluntat del bon fer i la cohesió d’un equip ben
avingut són elements d’eficiència, però insuficients per si sols.
El reportatge mostra
unes pinzellades mestres de l’organigrama escolar i la predisposició humana
vocacional. El professor té prestigi social per la seva alta qualificació. Fa
un màster obligatori després del magisteri molt exigent. Poc més del 10% troba
feina, els millors. No hi ha oposicions.
Cada director forma el seu claustre més convenient i cohesionat. El pla
d’estudis és qüestió estatal, no dels partits polítics. Tota petita reforma –el
sistema actual porta 30 anys- és
consultada als professionals. Espanya va per la setena en 30 anys. La
burocràcia és mínima en benefici del servei pedagògic. La confiança en el
mestre estalvia inspectors. Amb classes de 45 minuts i un quart d’esbarjo cada
hora, s’optimitza el rendiment. La qualitat està per damunt de la quantitat.
Fan horari intensiu de 8-14 hores. La interacció alumne/professor és total a l’aula
i fora. Dinen plegats, cada mestre/a amb el seu grup.
Unes criatures no es
forgen des de l’escola únicament. La família és el fonament educatiu que troba
continuïtat en uns instructors i segons educadors. El món laboral és
col·laborador directe de la paternitat responsable. Pare i mare poden alternar en
la cura dels fills a casa fins els tres anys sense perdre la feina. Cobren el
mateix el primer any. Els dos següents reben un ajut d’uns 600 euros/mes.
L’intel·lecte i els bons hàbits prenen forma harmònica amb la combinatòria dels
dos entorns. Això implica conciliació horària entre vida familiar i escolar. L’estil
de vida nòrdica és diferent de la mediterrània quant al clima i les hores
solars. A les quatre de la tarda els pares estan amb els fills que els esperen sols
fent deures. Les tasques escolars compartides estan marcades per normativa d’escola
que els pares reben en les entrevistes freqüents i en horari laboral.
Als informes Pisa, Finlàndia
és un referent pel segon lloc del món en el rànquing de rendiment acadèmic
global (Espanya té el 35). Una consecució de tota la societat finlandesa. Estan
convençuts que invertir en els menuts del país es crear la millor riquesa
generacional. Valoren la igualtat i l’ètica professional com a drets i
obligacions reals, com la necessitat de pagar tots els impostos sense recança
ni trampes, a canvi de serveis públics gratuïts sense discriminació. Finlàndia és un perfecte
antídot contra les retallades educatives i sanitàries del nostre país.
Ramon Mas Sanglas –
5/2/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada