dilluns, 22 d’octubre del 2012

Trampes de la immersió lingüística trilingüe



El govern del Partit Popular a València, Balears i Galícia està soscavant veladament els fonaments de les llengües autòctones respectives. A Catalunya no ha pogut enderrocar la solidesa de trenta anys d’immersió escolar malgrat nombroses denúncies. Escola i poble n’han fet de la llengua el  baluard del futur. La proposta trilingüista per la porta falsa –una aposta modernista del PP- no respon a la realitat. Sabem que el gruix dels docents no està en condicions, de moment, per impartir àrees comunes en anglès. D’aquí tres anys sortiran les primeres fornades de mestres que hauran fet tota la seva carrera en aquest idioma. És el parany en què van caure alguns centres del País Valencià donant compliment a la normativa autonòmica. Constatat el fracàs, van desfer el camí  per caure del foc a les brases. Enlloc de recuperar el valencià en les àrees comunes destinades a la immersió anglesa, algunes van acollir-se al castellà com a llengua vehicular. Els somni trilingüe s’esvaí a favor d’un 50% de les llengües cooficials. L’Escola Valenciana (formada per 26 entitats) estudia el replantejament. El dubte és el desequilibri lingüístic previst als 16 anys en detriment del valencià.
A les illes Balears s’ha agreujat el conflicte.  A contracor dels illencs s’impartien les assignatures en les dues llengües per iguals. Ara el conseller ho empitjora compartint el bloc  català amb l’anglès (25% cada llengua). L’ensenyament concertat  decidirà sobre el seu model i els sindicats s’han plantat per falta de personal qualificat. Es polititza amb l’excusa de la crisi i la situació  plural de l’entorn turístic.
Al País Basc ha crescut el bilingüisme del 22% al 37% en un quart de segle tot i la dificultat de la llengua. El predomini social del castellà (50%) i la llibertat total de les ikastolas (escoles basques) per fer-ho tot en euskera no creen confrontacions greus. Les noves generacions s’hi impliquen en el bilingüisme.
La política educativa del ministre Wert tindrà poca oposició a Galícia. El “bilingüisme harmònic” de  la Xunta de Núñez Feijoó va tombar les polítiques que protegien la llengua gallega. El professorat es resisteix a perdre la immersió tradicional. No accepten l´últim decret “que intenta eliminar el gallec com a llengua oficial”. En les grans ciutats un 90% de centres pràcticament no ensenyen en gallec, tot i el reclam del 40% de famílies. El govern s’ha negat al monolingüisme vehicular imposant el castellà en les àrees troncals, camuflant un “pla d’enginyeria social”. Per què tot tufeja a centralisme ideològic d’èpoques passades enlloc d’expandir la riquesa plurilingüe peninsular? La resposta és assetjament.
Al Principat la força del nacionalisme és la millor arma contra l’opressió política i l’aïllament. Tenim els exemples residuals de la Catalunya Nord i l’Alguer, el nostre destí si som envaïts. La cultura catalana desapareixerà quan l’escola deixi de ser puntal i bressol amb la immersió lingüística. El nou pla educatiu del Ministerio és denigrant si pretén “espanyolitzar els nens catalans”. Té clar que per sentir-nos “ tan catalans com espanyols” s’ha d’eradicar la llengua vehicular única de l’escola per  domesticar sentiments , imposar la versió espanyola de la història i compartir llengua pròpia amb el castellà i l’anglès per igual. Tres receptes per fulminar el virus contaminant de la independència. Només oblida el més important: que les persones som lliures, vivim en democràcia i el dret a decidir resideix en el poble, no en els polítics involucionistes.
Ramon Mas Sanglas – 25/10/2012

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada