Sap
on està, però, ignora la trajectòria que li espera i el port d’arribada. El
poble català ha dit prou a la situació actual inaguantable, políticament i
econòmica. Una part ha parlat al carrer (11-S) i tots podrem decidir a
les urnes el 25-N. Què dirà i com se l’escoltarà l’endemà? És la
incògnita d’un futur incert ple d’esculls que trobarem a casa i fora, abans i
després d’uns comicis plebiscitaris. Si un país
democràtic impedeix el dret universal a decidir amb subterfugis
constitucionals, ¿podem pensar en una democràcia malaltissa o segrestada? La
por mediàtica sembrada contra un exercici civilitzat i racional de llibertat és
impròpia d’un Estat madur. Afortunadament tenim l’al·licient de trobar-nos en una comunitat europea més neutral.
El
Parlament ha aprovat per majoria absoluta un referèndum vinculant post electoral
que ha rebut la condemna més frontal de l’Estat. Tot radicalisme contra la
lliure expressió crea més independentisme. Les ideologies polítiques són la
base dels interessos partidistes, però, l’economia el paradigma del resultat
electoral. La crisi in extremis ha forçat l’ultimàtum a la desafecció
relacional mútua envers Espanya per l’ incompliment inversor estatal sistemàtic
fins els mateixos pressupostos 2013. La ignomínia catalana ha tocat fons. No és
possible sentir-se espanyol i català alhora, sense tots els drets comuns i
perdre els singulars. D’aquí les tres opcions hipotètiques: sobirania d’un Estat
català, federalisme d’Estats (inexistents) dintre Espanya, reforma financera de
les autonomies. La tancada en banda al pacte fiscal exclou la tercera via. El
model federalista asimètric suposaria una transferència total de competències
sense dependència de veïnatge o molt minsa. Quantes autonomies tenen autosuficiència econòmica? La resposta
fa impracticable avui dia un sistema confederal sense reestructuracions en profunditat. Hem de
concloure que la secessió de Catalunya s’imposa per necessitat de subsistència
i la negativa espanyola a una reforma institucional i les estructures
d’igualtat.
Els
sentiments patriòtics no admeten uniformitat ni redreçament quan s’han
maltractat durant dècades i segles. Catalunya té una simbiosi històrica de
població per la immigració espanyola de la postguerra i els nouvinguts posteriors. La integració
lingüística a l’entorn català en grau divers ha originat una societat
multicultural que no pot ofegar l’autòctona. D’aquí l’obligatorietat de
conservar les arrels tot vetllant les tradicions seculars malgrat la pressió
uniformista centralitzadora. Si a la distorsió ideològica afegim els greuges
econòmics en augment, les raons independentistes es reforcen. Una consulta no
vinculant (legal segons l’Art.92 de la Constitució) –prèvia al comicis- ,
hauria tret de dubtes l’ambigüitat de la població catalana (independència,
federalisme, autonomia) en benefici de programes unificats i coalicions al nou govern. No oblidem que els
votants són la brúixola del poder democràtic.
En el
full de ruta electoral preocupa la dispersió partidista. Si la Cambra de
diputats ha reunificat 84 veus i vots, el projecte programàtic de cada
candidatura aïlladament, ¿podrà confondre l’electorat i desdibuixar el consens
parlamentari majoritari? Per aconseguir l’objectiu final la ciutadania vol
saber amb quins vaixells compta. Si a Ítaca només hi va arribar Ulisses, el
catalans no estem disposats a naufragar. No volem sentir cants de sirena durant
la travessa electoral simplement per contrarestar els detractors obstinats a
retenir-nos presoners. Volem escoltar la veritat de tots els sectors socials,
polítics, empresarials, demostrada amb xifres reals, amb tots els pros i
contres agredolços d’una separació plausible i ben entesa, si és el cas. Només
així el 25-N foragitarà l’abstencionisme i podrem albirar l’estrella
polar de Catalunya amb la decisió d’un poble compromès en la nova transició
nacional.
Ramon
Mas Sanglas – 2/10/2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada