L'Assemblea
Nacional de Catalunya voldria fer la consulta el maig 2014. Hi
arribarem? Hi hauran acords abans? Moltes incògnites per sobreviure,
explicar el full de ruta, convèncer al ciutadà de la millor opció.
Necessitem clarividència abans de decidir un futur amb encert, sense
baralles estèrils.
Les cruïlles donen alternatives. Si trobem un
penya-segat, sense camí de retorn, no queda més que el salt al buit. La
metàfora és efectiva en economia, política i els desnonaments. La tècnica de l’acorralament
despietat que Madrid practica envers Catalunya és una clara invitació a marxar,
paradoxal a la unitat territorial que prediquen. La morositat estatal i les
restriccions inversores injustes ofeguen in extremis els catalans. El
Parlament, amb la complicitat ciutadana, busca sortides legislatives amb la
llei a ser consultats. La resposta de Madrid és la condemna de la proposta
democràtica per vulneració constitucional amb l’amenaça de portar la resolució
dels 104 diputats al TC. El xantatge
pot acabar en dos ultimàtums: la supressió de l’autonomia i l’amenaça militar
real. L’econòmic el patim de facto fa anys. ¿Per què estranya, doncs, que
Catalunya busqui sortides legítimes unilaterals si el diàleg i la raó no
s’imposen? Cap ser viu es resigna morir si pot evitar-ho, com sigui. Lamentable
confondre la paraula poder amb una democràcia mal entesa. Cada partit i
govern té la seva? És el gran menyspreu cap el poble: obligar-lo fer de mosso
quan és l’amo.
Catalunya està en situació d’emergència per pagar
nòmines i deutes. Espanya no pot resoldre el dèficit a costa d’autonomies
escanyades amb una productivitat quasi nul·la. Tres anys de retallades sobre el
personal i els serveis bàsics han servit per empobrir-nos. La reforma laboral i
l’encoratjament empresarial han quedat en la via morta de l’economia. Queden
dos fronts intocables que el govern ha carregat a les espatlles del treballador: la
banca i les institucions estatals.
Una crisi mal repartida a costa de salvar bancs –negant el crèdit als seus
salvadors- , és una política governamental de terror. Els mutus favors del
partidisme i la banca per recolzar el poder destrueixen el país amb més atur i desatenció
social. La repressió a la jubilació, empitjorant paràmetres d’acolliment i
prestacions no és cap mesura sostenible de recaptació. Els recursos surten de
l’obrer cotitzant -començant per l’empresa- i la circulació financera del diner
que els contribuents han aportat a les entitats bancàries per llei unilateral,
no per consentiment democràtic.
La segona font de nous ingressos és l’eliminació de duplicitats
administratives. Tot un estalvi milionari de nòmines. Primer, la supressió de
ministeris buits de contingut per les transferències fetes, i segon, la
simplificació administrativa autonòmica (Diputacions, Consells comarcals) i local.
L’eficàcia seria idèntica amb un 30-40% menys de personal arreu de les
institucions, des del Congrés, els Parlaments i els consistoris fins la
desaparició del Senat.
La tercera mesura d’estalvi és la quantificació de salaris públics,
començant pels 62.000 polítics del país (amb dos terços faríem), sense carrera
específica, la majoria. Si un enginyer, arquitecte o metge qualificats tenen un
sou oficial –actualment per sota de 3.000 euros/mes- , ¿per què un diputat ras
– sense dominis idiomàtics- supera els
7.000 euros, a més dels complements, serveis de luxe i privilegis post-polítics?
La reducció del 50% salarial, també dels assessors i d’alts càrrecs estatals
aportaria fe política i diners a les arques públiques. Guanyant la batalla de les
desigualtats gegantesques entre ciutadans sortiríem de la crisi sistèmica.
Mentre el ric ho sigui més a costa del pobre vol dir que el govern no serveix i
està fora de lloc amb una democràcia desencaixada per imposició, no per
voluntat popular.
Ramon Mas Sanglas - 19/3/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada