La
renúncia de Benet XVI un exemple o una covardia? La història ho
jutjarà. El fet ha destapat opacitats en alguns candidats com a
succesors. L'estructura immobilista i problemes interns de la jerarquia
eclesiàstica posen a prova la fe en un sistema que urgeix renovar.
“L’hàbit
no fa el monjo”, si el monjo no es porta dins. La societat –política,
religiosa, econòmica, cultural- està farta d’aparences i enganys amb el nom
genèric de corrupció. Falsejar i aparentar
el que no és o no hi ha. L’embolcall artificiós de la realitat tard o d’hora
esclata com tota bombolla i traspua la veritat. La tecnologia mediàtica de la
comunicació escodrinya els secrets més
recòndits que anys enrere restaven al sepulcre del silenci. Les trifulgues sinistres
de tots els estaments públics, sobretot, veuen la llum algun dia. Les trames de
corrupció religiosa no són cap excepció. Cosa ben diferent que s’apliqui el
rigor de la llei per igual.
La història eclesiàstica no ha escapat de la
feblesa humana perquè no és divina. La imatge exclusiva d’una jerarquia
catòlica, apostòlica i romana corrupta atribuïda a l’edat mitjana és parcial i falsa.
Cert que el poder territorial del papat ho tenia més fàcil per cometre
barbaritats morals i materials. El temor diví i la incultura popular eren les
fonts del negoci religiós. Biblioteques
i filmoteques disposen d’un ampli mostrari d’èpoques fosques sobre
personatges papals i el clergat. El pecat no és un invent de la religió
cristiana. Sí, la tipificació segons la gravetat que la teologia escolàstica va
classificar en funció de la penitència espiritual o dinerària que mereixia la
culpa. La consciència del bé i el mal és inherent a l’ús de raó del ser humà.
La immoralitat no és més que la transgressió de la llei imposada per normativa
religiosa o civil. Qui la legisla i incorre en l’incompliment és de major
gravetat, sigui per omissió, abús de poder o manca d’exemplaritat. El descrèdit
creixent en els representants religiosos i els mandataris polítics –la falta de
fe- és per la incongruència entre les paraules i les obres. És una aberració
religiosa exhibir i buscar la vanaglòria eclesiàstica i pregonar un servei
espiritual d’humilitat. Dir-se administrador lleial entre el poble i l’Estat
amb les mans brutes.
La campanya papal en busca de la persona més
qualificada i digna del pontificat està tacada per diversos antecedents opacs.
La llista negra que exclou 12 papables per una ètica de tolerància pederasta
d’alguns súbdits clergues posa a l’entredit la transparència dels candidats
sota la inspiració de l’Esperit Sant. La qüestió és: què hi fan aquests
cardenals de conducta sospitosa en un conclave? La resposta és evident. No existeix
la cultura eclesial de la dimissió com en política. El poder és una malaltia
enganxosa. La cúria cardenalícia està fent travesses amb l’exclusió d’uns, el
poder personal d’altres i l’oportunisme. No entorpeixen l’atzar de la decisió
divina, que sempre al·leguen, amb el tràfic d’influències? És el retorn
actualitzat a la vivència i praxis medieval. La regeneració de la jerarquia
eclesiàstica fa anys que és reclamada pels fidels practicants. Prou
d’immobilisme i pautes estàtiques de creença. La cúpula vaticana necessita una
injecció ideològica i humana de rejoveniment. Que el servei religiós actiu de
la dona s’implanti en igualtat de condicions i el celibat obligatori dels
sacerdots passi a la posteritat. Només el retorn al cristianisme dels primers
segles –lluny del color escarlata- pot
recuperar la vitalitat de la fe perduda, aparcant tota ostentació faraònica
impregnada de divinitat humana. Des de tant amunt no es pot servir als de baix.
Tant debò el nou papa fora un revolucionari de les formes des de les idees
–malgrat la maduresa física- i comencés un nou cicle vaticà amb reformes
estructurals i canòniques de calat profund, d’immediat.
Ramon Mas Sanglas – 18/3/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada