Les dictadures de
regust bèl·lic i uniformista, de ments obtuses i possessives, d’institucions
repressives durant quaranta anys encara cuegen a l’ADN del polític nostàlgic en
actiu. Els seus caus s’instal•len en el partidisme dretà, normalment. És la
dictadura tova i diluïda –ni inodora, ni
insípida-, però maligna. És la tossuderia del govern tancat al diàleg plural. Tota
coacció de llibertat individual o col·lectiva és una revifalla dictatorial
solapada. La democràcia el seu camuflatge. Les lleis fetes a mida, a contracor
de la sobirania popular, són rebrots del passat. Ho són les distorsions o incompliments
electorals que deriven d’un sistema totalitari amb la perpetuïtat dels mateixos
que van rodant. Són les dictadures polítiques incolores del segle XXI –amb cara
i ulls- que ofenen la intel·ligència democràtica negant el dret a decidir canvis
mitjançant referèndums oberts.
Obcecar-se en mantenir
estructures ruïnoses a costa d’extorsionar l’economia i erosionar la cultura autòctona
és un mètode tan ineficaç com pervers i perillós. L’efecte més immediat de
l’ofec financer és la rebel·lió, la brama secessionista. La resistència estatal
a l’apropament de presos obstaculitza el final definitiu del conflicte basc.
Tot procés té un cicle limitat i és un contrasentit oposar-s’hi. Un exemple
innegable, la inoperància del sistema territorial falsament autonòmic. És
paradoxal mantenir comunitats i parlaments subvencionats pels altres. Tant
humiliant és haver de demanar per viure com haver de pagar per solidaritat. El
tòpic del cafè hispànic és artificial, caducat i injust, fruit de la immaduresa
democràtica incipient de 35 anys enrere. No
acceptar aquesta evidència és negar la urgència d’una segona transició nacional.
Com reunificar un mapa trossejat respectant els criteris de llengua i les
similituds històrico-geogràfiques? Mentre els federalistes hi veuen la sortida
de la crisi, sense ruptures i fronteres, el radicalisme centrista vol retornar
al patriotisme decimonònic.
Les idees
experimentals s’han de contrastar amb fets positius. Al gener del 2014 Espanya
deixarà de ser receptora europea. Sabem que una regió supeditada a les ajudes
externes és pa per avui i fam per a demà. Si no pot auto-existir s’ha de
mancomunar amb territoris veïns fins aconseguir plena autonomia. No es pot
viure del transvasament permanent. Els estats confederats asimètrics són
excepcionalitats inestables. Contràriament, quan la productivitat fa honor a la
pròpia economia interna no perilla l’estabilitat. Un model proper, el País
Basc. El seu concert econòmic redueix l’atur a un 12% –la meitat d’Espanya- per
la solidesa exportadora i l’autosuficiència. Compactant les mini autonomies
espanyoles i de baix rendiment en quatre o cinc “euskadis” no parlaríem de secessions ni quotes de solidaritat i
espolis. L’autodeterminació econòmica absoluta sota el paraigua d’un Estat
parlamentari representatiu, pagat per tots, originaria un sistema alemany a
escala reduïda, però equilibrat.
Lamentablement, el
poder del passat té més tentacles arrelats que la indignació del present.
Mentre ens mani el centralisme hispànic bicèfal sota la dictadura de la
morositat financera (Catalunya) o de la llibertat condicional de les persones
(Euskadi), els dos motors econòmics d’Espanya no podran millorar l’estatus
propi en benefici de tots els espanyols. Sense el llast uniformista del país no
parlaríem d’independència, no existirien els nacionalismes radicals, ni caldria
espanyolitzar ningú. La llibertat i la democràcia vertaderes respecten les
persones, tots els camins històrics, els símbols i els drets plurals.
Ramon Mas Sanglas – 7/1/2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada