dimarts, 8 de gener del 2013

L’excés de polítics, el problema i la solució



No és cap descoberta. És un tema nuclear en tertúlies radio televisives i les xarxes socials. Disposem de dades objectives actuals i comparatives a nivell europeu: Espanya té 450.000 nòmines polítiques (1 per 100 habitants), mentre Alemanya en té 100.000 (1 per gairebé 1000  habitants) amb un 42% més de població. Seguint la proporció amb 58.000 polítics espanyols s’hauria de fer la mateixa feina. Arrodonint –generosament- la xifra a 100.000 podríem prescindir de 350.000 salaris polítics. Aquí no entra el funcionariat nacional, autonòmic i municipal de sanitat, educació, administració, justícia, seguretat i càrrecs concertats paral·lels.
Concretem. La suma total d’alcaldes (8.112), regidors (65.896), parlamentaris autonòmics (1.206), diputats provincials(1.031), diputats i senadors (650), responsables de “Cabildos” i Consells insulars (139) i consellers de la Vall d’Aran (13) és de 77.047 polítics. Aquests  titulars sortits de les urnes, tenen incrustats –directe o indirectament- amb salari pagat pel contribuent, uns 370.000 càrrecs polítics com a gerents, directius i empleats en diverses administracions, institucions, diputacions, empreses públiques, consells financers, universitats, partits polítics, aparells sindicals i tota una llarga derivada sucursalista. A part, la plaga més estesa d’assessors enganxats a les secretaries i als directors generals de cada estament estatal, autonòmic, comarcal i local. S’hi han d’afegir les subvencions d’organismes estatals (1.375) i autonòmics (1.156)  dependents de ministeris i conselleries o entitats públiques.
Resumint: Si Alemanya té 100.000 polítics per a 87 milions/hab. i Espanya 450.000 per a 47 milions/hab. allà en falten o són més eficients o aquí en sobren moltíssims. La qualitat i la formació universitària del governant –no per meritòria de partit- és un dret del votant. Falla la estructura territorial atomitzada del país o l’eficiència humana està descontrolada? Com s’entén que un president de govern i cada ministeri tingui un exèrcit d’assessors (milers), sota assessors i ajudants assessors dels assessors? Això sí, l’amiguisme, l’afinitat política i la proximitat familiar en primera línia (“tècnics de confiança”). Al cost salarial individual s’hi ha d’afegir tot el muntatge protocol·lari i material d’edificis, oficines, cotxes, dietes, viatges,...
Si cal retallar al contribuent i apujar impostos per pagar una tribu política qüestionada, què es podria fer com a alternativa? 1) Simplificar les institucions d’Estat i les autonòmiques -segona transició i reforma constitucional-  en el marc d’un referèndum espanyol. 2) Amb la reducció de 350.000 polítics, un cop indemnitzats legalment sobre la base de 45.000 euros de sou anual, quedaria capital per retornar el personal sanitari i educatiu des del 2008 als seus llocs de treball i desfer les retallades socials. 3) Encara quedaria efectiu per pagar el deute europeu i augmentar el calaix de les pensions i la investigació. Seguint el model alemany ampliaria el nombre de jutges espanyols (ara 4.460 en actiu, 10 per 100.000 habitants) per eliminar les muntanyes de sumaris. Les devolucions dels corruptes injectarien nou capital públic i llocs de feina.
Un poble presoner de la maquinària política i el seu sistema electoral tancat no solament rep un servei inadequat, sinó que pagarà sempre les corrupteles de partit patrocinades pels interessos de la banca. Patim crisi econòmica per l’avarícia política i la pèssima gestió dels béns comuns. La crisi del polític no ha arribat, s’ha quedat en el funcionariat i el poble. La independència, ¿depuraria la casta política catalana?
Ramon Mas Sanglas – 8/1/2013



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada