dilluns, 21 de gener del 2013

Laberints del corrupte atrapat



Els recursos del perdó són múltiples. Prescripció del delicte, acord de les parts i l’indult, bàsicament. Són  receptes legals per defugir la garjola o esquivar una fiança transitòria costosa. El sobreseïment d’una causa que el temps s’ha encarregat d’enterrar és el recurs més econòmic, quasi gratuït. L’alternativa de l’acord entre fiscal i jutge sempre comporta càrregues pecuniàries. L’acusat difícilment hi surt perdent. El rendiment de les quantitats sostretes durant molts anys sol ser compensatori de la multa imposada. Evidentment, la tercera via i més directa és l’indult de tota culpa imposada pel jutge. Se l’eximeix de la condemna, no del delicte. La gràcia del perdó que pot concedir el ministeri de justícia o el president d’Estat s’hauria d’abolir del codi civil o jurídic i de les atribucions constitucionals. La igualtat de les persones davant la llei ha de ser un principi sagrat, primordial i real en un estat democràtic. Els tres casos es donen amb massa freqüència al nostre país. D’aquí el desprestigi del poder judicial i la desconfiança ciutadana envers “l’homo corruptus”. És un dels baròmetres de la nostra qualitat democràtica a la baixa.
Aplicant el manual d’aquestes bases podem recordar actuacions judicials recents sobre  corrupcions polítiques. El cas Pallarols, -després de 19 anys d’espera- és un conegut exemple del 43% de pactes entre les parts que es practica en els jutjats espanyols. El cas Millet, un clàssic amagat a l’ombra del temps, lliure com un ocell. Sobre l’ús del perdó, el ministre Gallardón va concedir 501 indult en el seu primer any d’exercici. Entre ells a quatre mossos d’esquadra condemnats per tortures, a dos militars condemnats per l’accident del Yak-42 i a un conductor kamikaze. Tots van aixecar gran polèmica. Quant a la prescripció de delictes la reforma recent del codi penal ha frenat els terminis que generaven inseguretat jurídica sense la renovació de la imputació en uns temps determinat. El gran aliat de la prescripció és el col·lapse dels tribunals, de manera premeditada o per insuficiència de recursos econòmics, humans i tecnològics.
El darrer exemple més viu, dilatat en el temps i complex per les dimensions de possibles afectats és el cas Bárcenas, tronc principal de Gürtel. Hi podrien concórrer els tres elements exculpatoris? Sobreseïment dels fets 20 anys després, un pacte amistós amb retorn de quantitats per percepció de sobresous, o pitjor encara, l’indult, per tractar-se d’ex polítics o gaudir de la immunitat parlamentària. Una amnistia judicial de qualsevol tipus seria el menyspreu més flagrant de la democràcia nacional. El president del govern ha promès una investigació exhaustiva i la depuració de responsabilitats. Si cada “pal ha d’aguantar la seva vela” (De Cospedal), que cada polític culpable assumeixi les conseqüències. El ciutadà indignat està expectant esperant que el polític honrat i sabedor de la trama vagi a la fiscalia a denunciar-ho. Ens mereixem un govern net. No solament els tribunals han de ser els àrbitres finalistes, també el Parlament de la nació té l’obligació de dilucidar la presumpta malversació milionària del contribuent comesa per representants del poble. La crisi aguda del país no permetrà disbauxes d’una part de la casta política dirigent que ens imposa sacrificis. Exigeix la dimissió dels culpables i la devolució íntegra amb interessos dels capitals usurpats. Prou de laberints sota l’opacitat legislativa feta a mida. Per a quan la llei de finançament transparent de partits i la llei electoral de llistes obertes?
Ramon Mas Sanglas – 21/1/2013



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada