divendres, 12 d’abril del 2013

Vint hores diàries d’immersió en castellà

La desentesa política no pot afectar ni interferir l'escola i el sistema educatiu. La resurrecció del conflicte lingüístic inexistent és una guerra bruta intencionada de l'espanyolisme contra el poble català. Per dignitat i l'eficàcia del model educatiu integrador no podem cedir en res. 

Aquesta és la realitat quotidiana de molts escolars catalans. Més del 60% parlen, escolten i veuen televisions en castellà. Van a dormir pensant en castellà. Només practiquen la llengua autonòmica a l’escola durant quatre hores lectives al dia, descomptant les de castellà i anglès. Ni durant l’esbarjo és la llengua vehicular habitual, excepte en pobles amb normalització estàndard. Quasi un milió viuen immersos i cohesionats en entorns castellanoparlants o mixtos tot el dia. On està el seu dèficit de castellà i la necessitat d’implantar la immersió en altres àrees? Que ho demanés un català canviaria el discurs per deducció i lògica. És un conflicte purament polític per espanyolitzar Catalunya via judicial. Xenofòbia, de qui? Un alumne sol·licitant ha d’imposar un canvi lingüístic a tota la classe? S’entendria la indignació inversa –en tot cas- per escassetat d’hores de català per viure, treballar i integrar-se millor al país. Els milers de xinesos, pakistanesos, àrab, subsaharians,... que vénen també de fora ¿no tindrien motius justificats per demanar classes en les seves llengües maternes si aquest fora l’origen de la polèmica? L’aprenentatge bilingüista, cooficial i obligatori a Catalunya està sobradament respectat, garantit i comprovat al final de l’escolaritat.
És sarcàstica la solució camuflada d’un problema fictici: la proposta trilingüista  del PP amb un repartiment del 33% del temps i matèries. Obliden un principi i dret elemental: la llengua oficial del territori és el català –més precària-, imprescindible com a eina comunicativa de convivència i cultura, que necessita ser protegida de la regressió. Amagar una imposició de més hores de castellà sota l’excusa de l’anglès és falsejar la proporcionalitat encara més, amb dos agreujant afegits. Primer, molts professors actuals no estan preparats per impartir la seva assignatura en anglès. Segon, els alumnes d’avui no poden fer mates, socials, tecnologia,... en llengua estrangera, sense una base adequada i progressiva d’anglès des de primària o educació infantil. No fem trampes de bona fe barrejant les tres alhora. Tenim massa nyaps en el sistema. Si els informes Pisa recomanen millorar en matemàtiques, ¿què en pot sortir d’un còctel dolent? Més anglès, sí, però no com a tapadora i porta de més castellà. Amb docents preparats per la universitat i un alumnat ben iniciat es donaran els dos requisits, com tenen els centres d’elit tant referenciats o envejats. Fora experiments de conveniència.
El paraigua de la democràcia no ho aixopluga tot, i menys una dictadura cultural. Fer servir la llengua d’un poble amb interessos partidistes perversos –reduir o abolir el seu ús oficialment- és retornar a la foscor històrica i les tristes glòries del centralisme. És el camí contrari al quimèric diàleg polític per evitar confrontacions. Ara entre pares, professorat i escoles? Els bons resultats i els drets competencials de Catalunya en educació reben l’aval de tota la ciutadania i el reconeixement universal del model en la immersió del català com a llengua integradora.
Ramon Mas Sanglas – 13/4/2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada